REGF2012 Sportsproduksjon II
- EmnekodeREGF2012
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studentene skal i dette emnet bygge videre på sin kunnskap, ferdigheter og kompetanse fra emnet Sportsproduksjon 1. Studentene får innføring i produksjonsformer for relevante idretter, og relevante metoder for formidling av disse.
I dette emnet skal studentene lære å benytte ulike produksjonsformer til formidling av sport i henhold til egenutviklede eller profesjonelle produksjonsmaler. Studentene lærer om programmessige og produksjonstekniske kjennetegn ved ulike typer sportsproduksjoner, og de lærer å identifisere tekniske og redaksjonelle behov ved produksjon av sport.
Studentene skal blant annet jobbe videre med utstyr for slow-motion, utvikle grafikk, samt øves i teknisk planlegging og avvikling av sportsproduksjoner. Hoveddelen av emnet brukes til praktiske produksjoner, hvor studentene utfører planarbeid og produksjon av idrett i roller som regi, script og innspillingsleder.
Gjennom emnet skal studentene videreutvikle ferdigheter for effektiv og presis kommunikasjon overfor crew, administrative stillinger i produksjon og eksterne samarbeidspartnere.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale konvensjoner, dramaturgisk oppbygging og fortellertekniske virkemidler i formaterte, sentraliserte TV-produksjoner av sport
- har kjennskap til sportens regler, forløp og situasjoner
- har kunnskap om kameraposisjoner i formaterte sportsproduksjoner for TV. Som hvilke typer behovsoptikk som hører til de ulike kameraposisjonene, samt hvilke bilder og situasjoner de ulike kameraene skal dekke
- har kunnskap om plassering av grafiske elementer i en sportsproduksjon, og om hvordan disse kan utnyttes dramaturgisk
- har kunnskap om bruk av utstyr for slow-motion tilpasset sportens reglement
- har kunnskap om spesifikk fagterminologi og kommandoer for bilderegi i slike sportsproduksjoner
- har kunnskap om innspillingsleders oppgaver som et bindeledd mellom regikontrollen og produksjonsteam på location
- har kjennskap til redaksjonelt arbeid, kommunikasjonslinjer og samarbeid mellom arrangør, redaksjon, kanal/kringkaster og distribusjonssentral
- har kjennskap til leverandører av tekniske tjenester, produsenter og distributører innen sentralisert TV-produksjon av sport i Norge
Studenten
- kan bildeprodusere sportsproduksjoner på en hensiktsmessig måte, inkludert «build-up», pause og «postmatch», sentralisert eller som OB
- kan sette seg inn i produksjonsmaler for formaterte sportsproduksjoner, og anvende denne kunnskapen i teknisk bestykning, produksjonsplanlegging og gjennomføring av sportsproduksjon for TV
- kan lage dagsplaner og kjøreplaner i samarbeid med administrative funksjoner og tekniske A-stillinger i produksjonen
- kan lede et produksjonsteam i forarbeid og i produksjon på en hensiktsmessig måte
- kan reflektere over bruk av grafiske elementer og opptaks- og avviklingssystemer i sportsproduksjon
- kan gjennomføre oppgaver som script og innspillingsleder i formatterte sportsproduksjoner
Studenten
- kan forholde seg til eksterne samarbeidspartnere på en profesjonell måte, gjennom god kommunikasjon og oppfølging
- kan reflektere over regifaglige muligheter i møte med sentraliserte sportsproduksjoner for TV
- kan evaluere kvaliteten på eget arbeid i henhold til distributør, kanal og seer
- Forelesning
- Produksjonsarbeid
- Case study
- Forarbeid individuelt og i grupper
- Veiledning
- Plenumsevalueringer med presentasjoner
Obligatorisk deltakelse i all undervisning, samt innlevering av planverk i henhold til prosjektbeskrivelse
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Individuell hjemmeeksamen i henhold til angitt oppgavetekst
- Gruppeeksamen: Innlevering av ferdigstilte produksjoner i henhold til TV-skolens innleveringsrutiner
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått