REGF2011 Musikkproduksjon II

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

I dette emnet skal studentene videreutvikle sin ekspertise innen flerkameraproduksjon av komplekse musikkproduksjoner basert på eksempelvis pop/rock sjangeren. Emnet viderefører kunnskap og ferdigheter innen dramaturgi og fortellerteknikk. Dette skal gi studenten evne til å kunne regissere musikalske nummer/låter med et tydelig kreativt og kunstnerisk uttrykk som underbygger og supplerer musikken og artistens budskap og identitet.  

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten

  • skal ha god forståelse for flerkameraproduksjon av populærmusikk eksempelvis pop og rock 
  • skal ha god forståelse og evne til å analysere av sangtekstens betydning og budskap 
  • skal kunne analyser og identifisere og fremheve viktige musikalske elementer som rytme, melodi, og harmoni og stemning
  • skal kunne planlegge og regissere en gjennomtenkt visuell historie eller konsept som resonnerer med musikken
  • skal kunne å vurdere og diskutere hvordan dramaturgisk oppbygning og anvendt fortellerteknikk formidler musikken hensiktsmessig
  • skal kunne planlegge og formidle populærmusikk på et høyt faglig nivå ved å skrive en kameragang for flerkameraproduksjon og regissere/scripte denne i et sammenhengende opptak eller direktesendt
  • skal ha inngående kunnskap om musikkscripting av flerkameraproduksjoner basert på takttelling og bruk av skuddnummer/kamerakort
  • skal ha kjennskap til alternative flerkameraregi og script metoder for musikkproduksjon som eksempelvis ad lib produksjon, preview script løsning med flere 
  • skal ha kunnskap om digitale planleggings- og avviklingsverktøy opptak og direktesending av flerkameraproduksjoner 
  • skal kjenne til originalitet, nyskapende og kunstneriske musikkproduksjoner som er ledende innen trender og utvikling av flerkameraproduksjon
Ferdigheter

Studenten

  • skal ha god bestillerkompetanse i bruk av visuelle verktøy som eksempelvis bildekomposisjon, bevegelige lys, håndholdt kamera, og scenografi for å forsterke det musikalske uttrykket og forme det visuelle uttrykket
  • skal ha gode ferdigheter innen musikkscripting av flerkameraproduksjoner ved bruke av metode med takttelling, skuddnummer/kamerakort
  • skal kunne anvende fortellerteknikk på høyt nivå innen eksempelvis bildekomposisjon og kamerabevegelser, scenografisk utrykk, lysdesign, grafiske elementer sammen med andre supplerende narrative elementer  
  • skal ha gode ferdigheter ledelse av et flerkamerateam gjennom alle faser av en flerkamera-musikkproduksjon, inkludert forberedelser og opptak 
  • skal ha gode evne til bruk av ressurser på en effektiv og hensiktsmessig måte, og sikre at alle aspekter av produksjonen er godt koordinert og utført etter planen 
  • skal ha utvidet forståelse for effektivt samarbeid med tekniske team gjennom bruk av presis teknisk- og regifaglig terminologi og kommandoføring
  • skal ha gode ferdigheter i planlegging og arbeide med ISO-opptak i etterarbeidsfasen  
  • skal ha gode ferdigheter i å redigere opptak i etterarbeidsfasen  
Generell kompetanse

Studenten

  • skal ha høy kompetanse inne team-arbeid/ organisasjonskultur 
  • skal til utvidet selvstendig arbeid 
  • skal ha gode evner til kritisk evaluering og kontinuerlig forbedre eget arbeid 
  • skal kunne innhente inspirasjon fra, og holde seg oppdatert på bransjeledende flerkamera-musikkproduksjoner 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning   
  • Gruppearbeid 
  • Seminar 
  • Praktisk produksjonsøving 
  • Egenøving  
  • Veiledning 
  • Evaluering 
Arbeidskrav

Deltakelse i all undervisning, samt innlevering av planverk i henhold til prosjektbeskrivelse.  

Vurdering

Mappevurdering med følgende elementer: 

  • Innlevering av ferdigstilte produksjoner etter nærmere angitt format
  • Presentasjon i forbindelse med i sluttevaluering 

Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen