REGF2011 Musikkproduksjon II
- EmnekodeREGF2011
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet skal studentene videreutvikle sin ekspertise innen flerkameraproduksjon av komplekse musikkproduksjoner basert på eksempelvis pop/rock sjangeren. Emnet viderefører kunnskap og ferdigheter innen dramaturgi og fortellerteknikk. Dette skal gi studenten evne til å kunne regissere musikalske nummer/låter med et tydelig kreativt og kunstnerisk uttrykk som underbygger og supplerer musikken og artistens budskap og identitet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- skal ha god forståelse for flerkameraproduksjon av populærmusikk eksempelvis pop og rock
- skal ha god forståelse og evne til å analysere av sangtekstens betydning og budskap
- skal kunne analyser og identifisere og fremheve viktige musikalske elementer som rytme, melodi, og harmoni og stemning
- skal kunne planlegge og regissere en gjennomtenkt visuell historie eller konsept som resonnerer med musikken
- skal kunne å vurdere og diskutere hvordan dramaturgisk oppbygning og anvendt fortellerteknikk formidler musikken hensiktsmessig
- skal kunne planlegge og formidle populærmusikk på et høyt faglig nivå ved å skrive en kameragang for flerkameraproduksjon og regissere/scripte denne i et sammenhengende opptak eller direktesendt
- skal ha inngående kunnskap om musikkscripting av flerkameraproduksjoner basert på takttelling og bruk av skuddnummer/kamerakort
- skal ha kjennskap til alternative flerkameraregi og script metoder for musikkproduksjon som eksempelvis ad lib produksjon, preview script løsning med flere
- skal ha kunnskap om digitale planleggings- og avviklingsverktøy opptak og direktesending av flerkameraproduksjoner
- skal kjenne til originalitet, nyskapende og kunstneriske musikkproduksjoner som er ledende innen trender og utvikling av flerkameraproduksjon
Studenten
- skal ha god bestillerkompetanse i bruk av visuelle verktøy som eksempelvis bildekomposisjon, bevegelige lys, håndholdt kamera, og scenografi for å forsterke det musikalske uttrykket og forme det visuelle uttrykket
- skal ha gode ferdigheter innen musikkscripting av flerkameraproduksjoner ved bruke av metode med takttelling, skuddnummer/kamerakort
- skal kunne anvende fortellerteknikk på høyt nivå innen eksempelvis bildekomposisjon og kamerabevegelser, scenografisk utrykk, lysdesign, grafiske elementer sammen med andre supplerende narrative elementer
- skal ha gode ferdigheter ledelse av et flerkamerateam gjennom alle faser av en flerkamera-musikkproduksjon, inkludert forberedelser og opptak
- skal ha gode evne til bruk av ressurser på en effektiv og hensiktsmessig måte, og sikre at alle aspekter av produksjonen er godt koordinert og utført etter planen
- skal ha utvidet forståelse for effektivt samarbeid med tekniske team gjennom bruk av presis teknisk- og regifaglig terminologi og kommandoføring
- skal ha gode ferdigheter i planlegging og arbeide med ISO-opptak i etterarbeidsfasen
- skal ha gode ferdigheter i å redigere opptak i etterarbeidsfasen
Studenten
- skal ha høy kompetanse inne team-arbeid/ organisasjonskultur
- skal til utvidet selvstendig arbeid
- skal ha gode evner til kritisk evaluering og kontinuerlig forbedre eget arbeid
- skal kunne innhente inspirasjon fra, og holde seg oppdatert på bransjeledende flerkamera-musikkproduksjoner
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminar
- Praktisk produksjonsøving
- Egenøving
- Veiledning
- Evaluering
Deltakelse i all undervisning, samt innlevering av planverk i henhold til prosjektbeskrivelse.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av ferdigstilte produksjoner etter nærmere angitt format
- Presentasjon i forbindelse med i sluttevaluering
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet