REGF2010 Sportsproduksjon I
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet skal studenten lære å produsere lagidrett på bane, som for eksempel fotball og ishockey. Studentene lærer om programmessige og produksjonstekniske kjennetegn ved produksjon av lagidrett for TV, og om hvordan dette produseres i henhold til internasjonale produksjonsmaler.
Studentene får innføring i hvordan teknikk som lyd, bilde, utstyr for slow-motion og grafikk brukes som virkemidler i god og hensiktsmessig formidling av idrett.
Studenten skal sammen med tekniske funksjoner utarbeide løsninger, og bruk av disse som fortellertekniske grep i produksjon. Studenten øves i formatspesifikke riggeøvelser og kameraplasseringer i produksjon. For å gjøre studenten i stand til å beherske praktisk produksjon av for eksempel fotball og ishockey for TV.
Hoveddelen av emnet brukes til å gi studenten mengdetrening i sin funksjon gjennom praktisk produksjon og egenøving. Studenten skal også utføre planarbeid i samarbeid med redaksjonelle, administrative og tekniske A-funksjoner.
Studentene må påregne en del undervisning og produksjon på kveldstid og helg i dette emnet. Aktuelle datoer oppgis ved emnestart.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om motivasjonsfaktorer og valg for formateringen av produksjon av lagidrett for TV. Med fokus på dramaturgisk oppbygging av TV-produksjonen
- har kunnskap om teknisk bestykning av kamera og kameraplasseringer i en formaterte TV-produksjon av fotball og ishockey. Herunder hvilke typer objektiver som hører til de ulike posisjonene og hvilke bilder og situasjoner de ulike kameraene skal dekke
- har kunnskap om hensiktsmessige fortellertekniske virkemidler som underbygger en bevisst dramaturgisk fremstilling av formatert TV-produksjon av fotball
- har kunnskap om planlegging for rigg av OB-buss spesifikt mot baneproduksjon på en ukablet og/eller prekablet arena
- har kjennskap til behovene, og bruk av de grafiske elementene i produksjon. Og når de skal benyttes
- har kjennskap til bruk av utstyr for slow-motion i sportsproduksjon på TV
- har grunnleggende kunnskap om særlige kjennetegn ved TV-produksjon av fotball på arena
- har kunnskap om sentrale aktører/leverandører av tekniske tjenester/ produsenter og distributører innen TV-produksjon av fotball i Norge
- har kunnskap om spesifikk fagterminologi og kommandoer for bilderegi av formatterte sportsproduksjoner for lagidrett
- har kjennskap til redaksjonelt arbeid, kommunikasjonslinjer og samarbeid mellom arena, administrasjon/redaksjon/kanal/kringkaster og distribusjonssentral
- har grunnleggende kunnskap om reglement i fotball og ishockey
Studenten
- kan produsere en fotball/ishockeykamp på en hensiktsmessig måte, inkludert «build-up», pause og postmatch
- kan plassere kamera på en hensiktsmessig måte, og kan gjøre vurderinger av hvilket antall og hvilke typer kamera/objektiv som best egner seg for aktuelle produksjoner og idretter
- kan bestille og diskutere teknisk bestykning og teknisk planlegging for en TV-produsert fotballkamp
- kan sette seg inn i formaterte produksjonsmaler, og rigge og gjennomføre produksjoner som fotball og ishockey på arena i henhold til disse og øvrig planverk
- kan lage kjøreplan og dagsplan for produksjon av sport på bane. Som for eksempel fotball og ishockey
- kan bruke fagterminologi til å kommunisere presist og tydelig mot redaksjonelt og teknisk produksjonsteam
- kan kommunisere og samarbeide effektivt og hensiktsmessig med redaksjon/kanal/distributør i planarbeid og under produksjon
Studenten
- kan justere eget arbeid under veiledning
- kan gi faglig begrunnede vurderinger av eget og andres arbeid i forbindelse med produksjonene
- Forelesning
- Teknisk forarbeid, individuelt og i gruppe
- Utvikling av planverk.
- Egenøving i OB buss
- Avvikling av produksjoner
- Oppgaveskriving
- Produksjon
- Veiledning
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av ferdigstilt produksjon etter nærmere angitt format
- Deltakelse i sluttevaluering
- Individuell hjemmeeksamen
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|