REGF2008 Sammensatte produksjoner

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

I emnet fokuseres det på flerkameraregissørens rolle, ansvar og arbeidsoppgaver i produksjonsprosessen, med vekt på kreativ styring, operativ ledelse, kvalitetssikring og håndtering av produksjonsprosesser.
Studentens dramaturgiske og fortellertekniske kompetanse videreutvikles gjennom planlegging og gjennomføring av varierte, sammensatte produksjoner.

Studentene på flerkameraregi får også erfaring med å jobbe i en større redaksjon som ledes av studenter fra TV-ledelse. I emnet fokuseres det videre på kriterier for gjennomføring og hvordan flerkameraregissøren kan bruke motivasjon og intuitive prosesser til å lede et kreativt arbeid mot et felles mål.
Som grunnlag for utøvelse av den kreative lederrollen lærer studentene metoder for å fastholde og realisere sin egen og redaksjonens visjon og planer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kunnskaper

  • Studenten har kunnskap om verktøy og premiss for å skape gode prosesser og prosesshåndtering, samt kunnskap om systematisk planarbeid for å administrere seg selv og sitt team.
  • Studenten har kunnskap om fortellerstandpunkt og fortellerstemmer i ulike sjangre og format innen flerkameraproduksjon
  • Studenten har kunnskap om helhetlig idéutvikling og innovative prosesser.
  • Studenten kjenner til ulike former for regigrep og tilnærminger til virkelighetsfortellinger
  • Studenten har kunnskap om hvordan ferdige produksjoner kan videreutvikles, eventuelt forkortes og brukes i annen redaksjonell sammenheng.
  • Studenten har kunnskap om aktuelle researchmetoder og –teknikker for programproduksjon og konseptuering.
  • Studenten har kunnskap om etikk
Ferdigheter
  • Studenten kan lede planlegging og gjennomføring av en sammensatt flerkameraproduksjon.
  • Studenten kan regissere en god dramaturgisk historie basert på planverket og bevisst strukturere programinnhold.
  • Studenten kan samarbeide godt i en redaksjon bestående av ulike fagpersoner.
  • Studentene kan strukturere og planlegge studiobaserte OB-baserte produksjoner iht. til et redaksjonelt utarbeidet konsept og manus, herunder utarbeide et visuelt konsept, bestille ressurser og gjennomføre en produksjon
  • Studentene kan bruke fortellertekniske virkemidler som underbygger programinnholdets karakter og behov. 
Generell kompetanse
  • Studenten kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre, samt etablere og utvikle gode samarbeidsrelasjoner med hele teamet bak produksjonen.
  • Studenten kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og anvende sine sosiale- og lederskapsevner i utøvelsen av egen regirolle
  • Studenten kan se muligheter og håndtere ulike utfordringer i alle deler av en produksjonsprosess
Arbeids- og undervisningsformer

• forelesning
• gruppearbeid
• seminarer
• studentpresentasjoner
• selvstudium
• oppgaveskriving
• veiledning
• praktiske produksjoner

Arbeidskrav

Deltakelse i all undervisning medregnet evalueringer. Deltakelse i aktuelle produksjoner med innlevering av tilhørende arbeidskrav.

Vurdering

Mappeeksamen

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen