REGF1004 Musikkproduksjon I
- EmnekodeREGF1004
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
I dette emnet skal studentene lære å planlegge for, regissere og scripte grunnleggende musikkproduksjon basert på flerkamerametode av klassisk musikk.
Emnet bruker eksempelvis kammermusikk eller tilsvarende liten gruppering av klassiske musikere i samspill som grunnlag for praktisk produksjon. Studentene skal få innføring i grunnleggende forståelse for klassisk musikk.
Regissørene skal på det grunnlag evne å kunne analyse og planlegge en musikkproduksjon for TV som formidler musikkformen, komposisjonen og musikerens fremstilling hensiktsmessig i henhold til kunstformen.
Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter i musikkscripting av klassisk musikk ved bruk av med partiturscripting med bruk av skuddnummer og kamerakort (eller tilsvarende anerkjent metode for flerkameraproduksjon). Studentene skal jobbe i et samlet team under produksjon og evne å planlegge og ta opp en helhetlig musikkproduksjon i et strekk uten stopp basert på flerkamerametodikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
- har grunnleggende forståelse av orkestersammensetning, instrumentering, og musikalske begreper i klassisk musikk
- har grunnleggende forståelse for oppbygning og komponenter i klassisk musikk og hvordan dette videreføres regifaglig inn i en flerkameraproduksjon for TV
- har kunnskap om partitur og dets oppbygging
- har kunnskap om hvordan bildekomposisjon og effekter som bevegelige lys, håndholdt kamera, scenografi med mer forsterker det musikalske uttrykket og påvirker det visuelle uttrykket i musikkproduksjon
- har kunnskap om musikkscripting av flerkameraproduksjoner basert på takttelling, skuddnummer, lesing av partitur og skriving av kamerakort
- har kunnskap om redigeringsverktøy for flerkameraprosjekt for etterarbeid
Studenten:
- kan identifisere og beskrive instrumenter som brukes i kammermusikk, inkludert deres navn, utseende, gruppetilhørighet, og karakteristikker
- kan planlegge og formidle klassisk musikk hensiktsmessig ved å skrive en kameragang for flerkameraproduksjon og regissere/scripte denne i et sammenhengende opptak
- kan gjennomføre musikkscripting av flerkameraproduksjoner ved bruk av metode med takttelling, skuddnummer og lesing av partitur
- kan analysere musikkstykker og identifisere riktig takt, melodi og forstå verket helhet både i forarbeid og under produksjon som script og regi
- kan analysere elementer og stilistiske særtrekk ved klassisk musikk
- kan utnytte visuelle verktøy som eksempelvis bildekomposisjon, bevegelige lys, håndholdt kamera, og scenografi for å forsterke det musikalske uttrykket og forme det visuelle uttrykket i musikkproduksjoner
- kan bestille og anvende fortellerteknikk som for eksempel bildekomposisjon og kamerabevegelser, scenografisk utrykk, lys design, grafiske elementer sammen med andre supplerende narrative elementer
- har ferdighet i å lede og koordinere et flerkamerateam gjennom alle faser av en flerkamera-musikkproduksjon, inkludert forberedelser og opptak.
- har evnen til å planlegge og organisere ressurser på en effektiv måte, og sikre at alle aspekter av produksjonen er godt koordinert og utført etter planen.
- kan kommunisere effektivt med tekniske team gjennom bruk av presis teknisk og regifaglig terminologi i kommandoføring
- kan planlegge og arbeide med ISO-opptak i etterarbeidsfasen
Studenten:
- skal kunne kritisk evaluere eget arbeid og det av andre for kontinuerlig forbedring og utvikling innen feltet TV-produksjon
- skal evne å vurdere og diskutere hvordan dramaturgisk oppbygning og anvendt fortellerteknikk påvirker og styrer flerkamera-produksjon av klassisk musikk
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminar
- Praktisk produksjonsøving
- Egenøving
- Veiledning
- Evaluering
Obligatorisk deltakelse på all undervisning, innlevering av planverk i henhold til prosjektbeskrivelse, samt individuell refleksjon
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av produksjon
- Individuell refleksjon og analyse av eget arbeid
- Muntlig evaluering av sluttprodukt
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått