REGF1003 Dramaturgi og fortellerteknikk i flerkameraproduksjon
- Studiepoeng5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Gjennom emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om grunnleggende dramaturgiske prinsipper og anvendt fortellerteknikk i flerkameraproduksjon. Studentene skal få kunnskap om hvordan man strukturerer og formidler narrativer og hvordan man anvender fortellertekniske grep for å underbygge dramaturgien i en flerkameraproduksjon. Emnet skal gi innsikt i seers evne til å ta imot og forstå en visuell historie basert på aspekter av menneskelig kognisjon og persepsjon
Emnet legger spesiell vekt på flerkameraproduksjon som metode for visuell fortelling.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
-
kjenner til grunnleggende dramaturgiske prinsipper
-
kjenner til grunnleggende fortellerteknikk og kunne knytte dette til flerkameraproduksjon
-
kjenne til grunnleggende aspekter ved menneskets evne til å ta imot og forstå en visuell historie
Studenten:
-
kan utvikle enkle flerkameraproduksjoner basert på dramaturgisk og fortellerteknisk analyse
-
kan planlegge for opptak enkle flerkameraproduksjoner ved hjelp av enkle planleggingsverktøy og maler
-
kan analysere egne og andres flerkameraproduksjoner ved hjelp av profesjonelle fagtermer knyttet til grunnleggende dramaturgiske prinsipper
-
kan reflektere over egen rolleutøvelse samt teamets samarbeid i forhold til dramaturgi og anvendt fortellerteknikk
Studenten:
-
kan samarbeide med et team av studenter i prosjektarbeid og bidra konstruktivt
-
kan vurdere tilbakemeldinger og justere eget arbeid i forbindelse med veiledning
- Forelesning
- Casestudie/analyseoppgaver av TV-programmer
- Gruppearbeid
- Seminar
Obligatorisk deltakelse på all undervisning, samt skriftlig utkast til casestudie
Skriftlig hjemmeeksamen, bestående av casestudie/analyse av egenvalgt TV-program produsert basert på flerkamerametode.
Formelle krav til innleveringen vil være beskrevet i oppgaveteksten, herunder lengde og krav til innhold.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
|