REGD2003 Undersøkende dokumentar

    • Emnekode
      REGD2003
    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Dette emnet vil introdusere studentene for sjangeren undersøkende dokumentarfilm, inkludert dens historie. Studentene skal produsere en undersøkende dokumentar etter nærmere angitt spesifikasjon sammen med sitt kreative team. Til grunn for filmene ligger den undersøkende journalistiske metode med journalistisk research.
Gjennom emnet får studentene praktisk trening i å forholde seg til etiske problemstillinger i regigjerningen, og til journalistiske metoder som for eksempel vurdering av sakens vesentlighet, verifiserbare fakta, bruk av kilder samt tilsvarsrett. I tillegg skal filmene bruke dokumentarfilmens verktøykasse med dramaturgi og filmatiske virkemidler, for å gjøre researchen til audiovisuelle fortellinger.

Filmene skal ta mål av seg å bidra til samfunnsdebatten ved for eksempel fortelle personlige historier av vesentlig samfunnsmessig interesse og/eller avdekke kritikkverdige forhold. 

Før produksjonen starter, vil det bli holdt et eget innføringskurs med blant annet følgende temaer: Den undersøkende dokumentarfilmens verktøykasse, research, etikk, intervjuteknikk og bruk av kilder. Inspirerende og varierte filmer brukes for å vise ulike formgrep og billedspråk slike dokumentarer kan benytte seg av.   

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i journalistiske metoder og etiske problemstillinger knyttet til gravejournalistikk og undersøkende dokumentarfilm 
  • har kjennskap til dramaturgiske og filmatiske verktøy for å belyse og formidle journalistisk research 
  • har kunnskap om relevante filmer og programmer i den undersøkende dokumentartradisjonen, og om variasjoner i formgrep og billedspråk i disse 
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre research etter journalistiske prinsipper 
  • kan omforme research til visuelle fortellinger og ha et reflektert forhold til sammenhengen mellom tematikk og formgrep i sin film 
  • kan identifisere etiske problemstillinger og treffe faglig begrunnede valg i omgang med og fremstilling av tema, intervjuobjekter og kilde 
  • kan skape undersøkende filmer eller program ved å belyse kritikkverdige forhold og/eller fortelle personlige historier av vesentlig samfunnsmessig interesse og betydning 
Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til regissørens rolle i møte med kilder, intervjuobjekter og autoritetspersoner 
  • kan reflektere rundt begreper som sannhet, vesentlighet, verifiserbare fakta og redelighet - og disses rolle i dokumentarfilm 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Filmvisninger 
  • Pitch  
  • Research  
  • Prosjektutvikling 
  • Workshops 
  • Gruppearbeid i kreative team  
  • Program-/filmproduksjon  
  • Veiledning 
  • Screening i plenum  
Obligatoriske aktiviteter
  • Innlevering av greenlightmappe 
  • Innlevering av filmmateriale til fastsatte frister i forkant av screeningene 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Eksamen

Mappeeksamen med følgende elementer:  

  • Innlevering av ferdig produksjon etter nærmere angitt format  
  • Innlevering av skriftlig hjemmeeksamen  

  Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått 

Fakultet
Fakultet for film, TV og spill
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen
Fagområde
Mediefag
Studieprogram
Bachelor i TV-regi
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)