REGD2002 Dokumentarserie

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Studentene skal i dette emnet ha regioppgaver på et redaksjonelt utviklet programkonsept. Dette kan for eksempel være episoderegi, konseptuell regi eller innslagsregi for en dokumentarserie eller annet faktuelt format. Sentralt i emnet står den regifaglige utfordringen med å skulle videreutvikle, realisere og sette preg på produksjoner som man ikke selv har utviklet, og det å skulle forholde seg til et overordnet konsept. Det er en omfattende produksjon som krever godt samarbeid og kommunikasjon i et stort team som jobber mot et felles mål. 

Studentene lærer om serieformatets særegne arbeidsmetodikk, og får praktisk øving i å finne motorer i fortellingen og i å forfølge ulike historielinjer under opptak. 

Ved emnestart vil studentene få utdelt et allerede utviklet format, som skal videreutvikles og produseres, eller utvikle og produsere et nytt format basert på en bestilling/mandat fra TV-skolen. Lengden på produksjonene vil variere, og besluttes av TV-skolen i forbindelse med greenlight av det enkelte prosjektet. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:   

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om regissørens rolle i arbeid med dokumentarserier og formater for TV eller andre publiseringsplattformer  
  • har god kunnskap om dramaturgiske særtrekk ved dokumentarserier og ulike strategier for narrativ struktur som strekker seg over flere episoder 
  • har forståelse for forskjellige formaters ulike audiovisuelle konsepter og hvordan man som regissør jobber innenfor disse  
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre regioppgaver i tråd med et overordnet programkonsept med tilhørende målgruppe 
  • kan gi regifaglige råd i utvikling og produksjon av et format og programkonsept  
  • kan lede og bli ledet i en produksjon med mange medarbeidere som produserer sammen i en kompleks arbeidsflyt 
  • kan utforme narrative strukturer som utvikler seg over flere episoder ved for eksempel bruk av seriebuer og karakterbuer  
Generell kompetanse

Studenten

  • kan gi faglig begrunnede vurderinger av faktabasert seriell programproduksjon, og plassere egne produksjoner i lys av disse vurderingene  
  • kan analysere historier som går over flere episoder 
  • kan reflektere rundt samarbeidsformer i større audiovisuelle produksjoner og sin egen rolle i disse  
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger  
  • Filmvisninger og case studies 
  • Egenstudier
  • Workshop 
  • Redaksjonelt arbeid   
  • Planlegging i team  
  • Veiledning 
  • Programproduksjon  

  

Arbeidskrav

Obligatorisk deltakelse i all undervisning samt redaksjonelt arbeid 

Vurdering

Mappevurdering med følgende elementer: 

  • Innlevering av ferdig produksjon etter nærmere angitt format 
  • Innlevering av hjemmeeksamen  

Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for TV-utdannninger - TV-skolen