REGD2002 Dokumentarserie
- EmnekodeREGD2002
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studentene skal i dette emnet ha regioppgaver på et redaksjonelt utviklet programkonsept. Dette kan for eksempel være episoderegi, konseptuell regi eller innslagsregi for en dokumentarserie eller annet faktuelt format. Sentralt i emnet står den regifaglige utfordringen med å skulle videreutvikle, realisere og sette preg på produksjoner som man ikke selv har utviklet, og det å skulle forholde seg til et overordnet konsept. Det er en omfattende produksjon som krever godt samarbeid og kommunikasjon i et stort team som jobber mot et felles mål.
Studentene lærer om serieformatets særegne arbeidsmetodikk, og får praktisk øving i å finne motorer i fortellingen og i å forfølge ulike historielinjer under opptak.
Ved emnestart vil studentene få utdelt et allerede utviklet format, som skal videreutvikles og produseres, eller utvikle og produsere et nytt format basert på en bestilling/mandat fra TV-skolen. Lengden på produksjonene vil variere, og besluttes av TV-skolen i forbindelse med greenlight av det enkelte prosjektet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om regissørens rolle i arbeid med dokumentarserier og formater for TV eller andre publiseringsplattformer
- har god kunnskap om dramaturgiske særtrekk ved dokumentarserier og ulike strategier for narrativ struktur som strekker seg over flere episoder
- har forståelse for forskjellige formaters ulike audiovisuelle konsepter og hvordan man som regissør jobber innenfor disse
Studenten
- kan gjennomføre regioppgaver i tråd med et overordnet programkonsept med tilhørende målgruppe
- kan gi regifaglige råd i utvikling og produksjon av et format og programkonsept
- kan lede og bli ledet i en produksjon med mange medarbeidere som produserer sammen i en kompleks arbeidsflyt
- kan utforme narrative strukturer som utvikler seg over flere episoder ved for eksempel bruk av seriebuer og karakterbuer
Studenten
- kan gi faglig begrunnede vurderinger av faktabasert seriell programproduksjon, og plassere egne produksjoner i lys av disse vurderingene
- kan analysere historier som går over flere episoder
- kan reflektere rundt samarbeidsformer i større audiovisuelle produksjoner og sin egen rolle i disse
- Forelesninger
- Filmvisninger og case studies
- Egenstudier
- Workshop
- Redaksjonelt arbeid
- Planlegging i team
- Veiledning
- Programproduksjon
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | Bestått - Ikke bestått |
|
Mappevurdering med følgende elementer:
- Innlevering av ferdig produksjon etter nærmere angitt format
- Innlevering av hjemmeeksamen
Mappen vurderes som helhet til bestått/ikke bestått