RÅD1020 Rådgivning og karriereveiledning i egen organisasjon, tjenesteutvikling og nettverksbygging

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Modulen legger opp til å kunne lede og gjennomføre et praktisk endringsarbeid i egen organisasjon eller nettverk utenfor skolen. Studenten skal utvikle kunnskap om og forståelse for skolen som lærende organisasjon. Studenten skal tilegne seg kompetanse som tilrettelegger og pådriver for endring i egen organisasjon.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeidskompetanse som middel til å bedre elevers psykiske helse, sosiale situasjon og evne til å gjøre utdannings- og yrkesvalg
  • kan gjøre rede for organisasjonsteori som er relevant i skolekontekst
  • kan forklare og drøfte, på selvstendig vis, teori om utvikling av lærende organisasjoner
Ferdigheter
  • kan på en selvstendig måte ta i bruk teorier og modeller til kritisk refleksjon i koordineringen av rådgivningsarbeidet
  • kan videreutvikle personlig og relasjonell kompetanse i koordinering av bærekraftige endringer i eller utenfor egen organisasjon
  • kan kritisk vurdere, fra et teoretisk ståsted, tilstanden for rådgivningen ved egen skole, og hvordan den kan utvikles
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på kritisk grunnlag evne å se sin rolle som veileder i en kulturell sammenheng
  • kan vurdere organisasjoners og enkeltaktørers ståsted, endringsvilje og handlingsberedskap
  • kan styre og lede forandringsprosesser i relasjoner til personer, grupper og organisasjoner
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.

Varierte arbeidsformer tas i bruk som:

  • forelesinger (både digitalt og fysisk)
  • skriftlige oppgaver
  • studentframlegg
  • plenumsdrøftinger
  • erfaringsutveksling
  • individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Arbeidskrav
  • Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav som inkluderer tenkt endring i egen organisasjon.
  • Være aktiv i undervisning med å dele erfaringer, samt deltakelse i vurdering av medstudenter
Vurdering

Hjemmeeksamen over 14 dager

Studenten leverer et skriftlig arbeid med et omfang på 3200-4000 ord.

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
14 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap