RÅD1020 Rådgivning og karriereveiledning i egen organisasjon, tjenesteutvikling og nettverksbygging
- EmnekodeRÅD1020
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Modulen legger opp til å kunne lede og gjennomføre et praktisk endringsarbeid i egen organisasjon eller nettverk utenfor skolen. Studenten skal utvikle kunnskap om og forståelse for skolen som lærende organisasjon. Studenten skal tilegne seg kompetanse som tilrettelegger og pådriver for endring i egen organisasjon.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeidskompetanse som middel til å bedre elevers psykiske helse, sosiale situasjon og evne til å gjøre utdannings- og yrkesvalg
- kan gjøre rede for organisasjonsteori som er relevant i skolekontekst
- kan forklare og drøfte, på selvstendig vis, teori om utvikling av lærende organisasjoner
- kan på en selvstendig måte ta i bruk teorier og modeller til kritisk refleksjon i koordineringen av rådgivningsarbeidet
- kan videreutvikle personlig og relasjonell kompetanse i koordinering av bærekraftige endringer i eller utenfor egen organisasjon
- kan kritisk vurdere, fra et teoretisk ståsted, tilstanden for rådgivningen ved egen skole, og hvordan den kan utvikles
Studenten
- kan på kritisk grunnlag evne å se sin rolle som veileder i en kulturell sammenheng
- kan vurdere organisasjoners og enkeltaktørers ståsted, endringsvilje og handlingsberedskap
- kan styre og lede forandringsprosesser i relasjoner til personer, grupper og organisasjoner
I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.
Varierte arbeidsformer tas i bruk som:
- forelesinger (både digitalt og fysisk)
- skriftlige oppgaver
- studentframlegg
- plenumsdrøftinger
- erfaringsutveksling
- individuell refleksjon og samarbeid i grupper
- Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav som inkluderer tenkt endring i egen organisasjon.
- Være aktiv i undervisning med å dele erfaringer, samt deltakelse i vurdering av medstudenter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 14 Dag(er) |
|
Hjemmeeksamen over 14 dager
Studenten leverer et skriftlig arbeid med et omfang på 3200-4000 ord.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.