RÅD1010 Rådgivning og karriereveiledning som et helhetlig tjenestetilbud i skolen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
I emnet legges det vekt på å utvikle studentenes evne til å tilrettelegge og organisere rådgivningstjenester ut fra elevenes ulike veiledningsbehov. Emnet tar for seg ulike teorier med relevans for rådgivning, og studentene blir utfordret i å vurdere hvordan teoriene kan nyttiggjøres i eget praksisfelt.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan gjøre rede for og ha inngående kunnskap om teorier, tradisjoner og metoder innen veiledning
- har spesialisert innsikt i forhold som fremmer og hemmer unges psykiske helse og sosiale situasjon i skolen.
- Har avansert kunnskap om sentrale teorier om unges valg og valgprosesser i forhold til karriere
Studenten
- kan identifisere og forstå normalitet og risikofaktorer i ungdoms utvikling
- kan anvende sosialpedagogisk tenkning i planlegging og gjennomføring av tiltak som bedrer unges psykiske helse og sosiale situasjon
- kan anvende relevant karriereteori for å kunne bringe inn flere perspektiver i veiledningen
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike karrierevalgteorier og bruken av disse i karriereveiledningspraksis
- har evne til systematisk å forbedre sin praksis som rådgiver gjennom å reflektere over sine erfaringer i lys av teoretisk kunnskap
- forstår betydningen av å lede og organisere veiledningsaktiviteter på måter som stimulerer veisøkers evne til nytenkning rundt egen situasjon
I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.
Varierte arbeidsformer tas i bruk som:
- forelesinger (både digitalt og fysisk)
- skriftlige oppgaver
- studentframlegg
- plenumsdrøftinger
- erfaringsutveksling
- individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Med utgangspunkt i et valgt tema skal studenten forberede en tekst på 2-3 sider, til bruk for deltagelse i et diskusjonsforum eller et tidsskrift.
- Første del av arbeidskravet er å skrive et debattinnlegg til et forum for karriereveiledning (Veilederforum), med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene. Artikkelen skal vise selvrefleksjon og innsikt i de temaene som læringsutbyttebeskrivelsene viser til. Og kandidaten skal beherske debattinnlegg som sjanger.
- Andre del av arbeidskravet er å delta i et diskusjonsforum med artikkelen du har skrevet. Muntlig presentasjon.
Hjemmeeksamen over 14 dager
Med utgangspunkt i et selvvalgt tema leverer studenten et skriftlig arbeid med et omfang på
3200-4000 ord, der rådgiverfunksjonen i skolen drøftes i lys av teori.
Vurderes med karakterene A-F.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F |
|