RÅD1002 Rådgivning som helhetlig tjenestetilbud

    • Emnekode
      RÅD1002
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Eksamen for Råd 1001 må være bestått før en kan gå opp til eksamen på Råd 1002.

Emnets innhold

Modulen fokuserer på å utforske og lære personlige kompetanser til å møte utfordringer i veiledning av ungdom. Sentrale temaer er etisk bevissthet og relasjonskompetanse i arbeid med ungdom. Det legges særlig vekt på å videreutvikle studentens ferdigheter og holdninger i sitt arbeid som veileder. Dette innebærer blant annet utvidet forståelse for kommunikasjonsprosesser i sitt virke som rådgiver, og fordypet kunnskap om relevante veiledningstradisjoner og teorier.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har inngående kunnskap om relasjonskompetanser som etablerer, fremmer og vedlikeholder samarbeidet mellom veileder og den/ de andre
  • har avansert kunnskap om og innsikt i hvordan veileders kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for den/de andres endrings- og handlingskompetanse
  • har kunnskap om sosialpedagogisk grunnlagstenkning, teori og metode
  • har oversikt over og innsikt i tilpasning av metoder og arbeidsmåter til ulike sekvenser i veiledningsprosessen
Ferdigheter
  • kan sette rammer for, etablere relasjoner og lede veiledningsprosessene på en måte som fremmer elever sin evne til å gjøre utdannings- og yrkesvalg
  • kan planlegge, begrunne og gjennomføre karriereveiledning i tråd med teori, og reflektere grundig over egen veilederrolle
  • kan tilpasse og kritisk vurdere arbeidsmåter til elevers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
  • har et personlig forhold til valg og begrunnelse av arbeidsmåter i veiledningsfunksjonen som rådgiver
Generell kompetanse
  • har faglig og personlig integritet som veileder på etisk forsvarlig grunnlag
  • er i stand til å kommunisere og samhandle både med spesialister og allmennheten, i samsvar med yrkesetiske normer og verdier
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.

Varierte arbeidsformer tas i bruk som:

  • forelesinger (både digitalt og fysisk)
  • skriftlige oppgaver
  • studentframlegg
  • plenumsdrøftinger
  • erfaringsutveksling
  • individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Arbeidskrav

Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav som omhandler selvrefleksjon knyttet til rådgiveren som veileder, og skal løses individuelt med et omfang på 1600-2400 ord.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
14 Dag(er)
  • Alle
Vurdering

Hjemmeeksamen over 14 dager.

Studenten skal skrive en individuell oppgave på 3200 - 4000 ord. Det legges vekt på bruk av teori til å reflektere kritisk over erfaringer fra praksis.

Besvarelsen vurderes med bestått/ikke bestått.

Emnenavn på engelsk: 
Guidance as a whole school approach
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Videreutdanning i rådgivning - del 1
Emnenivå
Videreutdanning lavere grad (800-LN)