RÅD1002 Rådgivning som helhetlig tjenestetilbud
- EmnekodeRÅD1002
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Eksamen for Råd 1001 må være bestått før en kan gå opp til eksamen på Råd 1002.
Modulen fokuserer på å utforske og lære personlige kompetanser til å møte utfordringer i veiledning av ungdom. Sentrale temaer er etisk bevissthet og relasjonskompetanse i arbeid med ungdom. Det legges særlig vekt på å videreutvikle studentens ferdigheter og holdninger i sitt arbeid som veileder. Dette innebærer blant annet utvidet forståelse for kommunikasjonsprosesser i sitt virke som rådgiver, og fordypet kunnskap om relevante veiledningstradisjoner og teorier.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har inngående kunnskap om relasjonskompetanser som etablerer, fremmer og vedlikeholder samarbeidet mellom veileder og den/ de andre
- har avansert kunnskap om og innsikt i hvordan veileders kommunikasjon og samhandling skaper betingelser for den/de andres endrings- og handlingskompetanse
- har kunnskap om sosialpedagogisk grunnlagstenkning, teori og metode
- har oversikt over og innsikt i tilpasning av metoder og arbeidsmåter til ulike sekvenser i veiledningsprosessen
- kan sette rammer for, etablere relasjoner og lede veiledningsprosessene på en måte som fremmer elever sin evne til å gjøre utdannings- og yrkesvalg
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre karriereveiledning i tråd med teori, og reflektere grundig over egen veilederrolle
- kan tilpasse og kritisk vurdere arbeidsmåter til elevers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
- har et personlig forhold til valg og begrunnelse av arbeidsmåter i veiledningsfunksjonen som rådgiver
- har faglig og personlig integritet som veileder på etisk forsvarlig grunnlag
- er i stand til å kommunisere og samhandle både med spesialister og allmennheten, i samsvar med yrkesetiske normer og verdier
I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter.
Varierte arbeidsformer tas i bruk som:
- forelesinger (både digitalt og fysisk)
- skriftlige oppgaver
- studentframlegg
- plenumsdrøftinger
- erfaringsutveksling
- individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav som omhandler selvrefleksjon knyttet til rådgiveren som veileder, og skal løses individuelt med et omfang på 1600-2400 ord.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 14 Dag(er) |
|
Hjemmeeksamen over 14 dager.
Studenten skal skrive en individuell oppgave på 3200 - 4000 ord. Det legges vekt på bruk av teori til å reflektere kritisk over erfaringer fra praksis.
Besvarelsen vurderes med bestått/ikke bestått.