RÅD1001 Prosesser, metoder og relasjoner i veiledning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold

I emnet legges det vekt på å utvikle studentenes evne til å tilrettelegge og organisere rådgivningstjenester ut fra elevenes ulike veiledningsbehov. Emnet tar for seg ulike teorier med relevans for rådgivning, og studentene blir utfordret i å vurdere hvordan teoriene kan nyttiggjøres i eget praksisfelt.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • kan gjøre rede for og ha inngående kunnskap om teorier, tradisjoner og metoder innen veiledning
  • har spesialisert innsikt i forhold som fremmer og hemmer unges psykiske helse og sosiale situasjon i skolen.
  • har avansert kunnskap om sentrale teorier om unges valg og valgprosesser i forhold til karriere
Ferdigheter
  • kan identifisere og forstå normalitet og risikofaktorer i ungdoms utvikling
  • kan anvende sosialpedagogisk tenkning i planlegging og gjennomføring av tiltak som bedrer unges psykiske helse og sosiale situasjon
  • kan anvende relevant karriereteori for å kunne bringe inn flere perspektiver i veiledningen
Generell kompetanse
  • kan kritisk vurdere ulike karrierevalgteorier og bruken av disse i karriereveiledningspraksis
  • har evne til systematisk å forbedre sin praksis som rådgiver gjennom å reflektere over sine erfaringer i lys av teoretisk kunnskap
  • forstår betydningen av å lede og organisere veiledningsaktiviteter på måter som stimulerer veisøkers evne til nytenkning rundt egen situasjon
Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjennomføres det to fysiske samlinger over tre dager hver. I tillegg noen digitale samlinger/møtepunkter. Varierte arbeidsformer tas i bruk som:

  • forelesninger (både digitalt og fysisk)
  • skriftlige oppgaver
  • studentfremlegg
  • plenumsdrøftinger
  • erfaringsutveksling
  • individuell refleksjon og samarbeid i grupper
Arbeidskrav

Med utgangspunkt i et valgt tema skal studenten forberede en tekst på 2-3 sider, til  bruk for deltagelse i et diskusjonsforum eller et tidsskrift.

- Første del av arbeidskravet er å skrive et debattinnlegg til et forum for karriereveiledning (Veilederforum), med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene. Artikkelen skal vise selvrefleksjon og innsikt i de temaene som læringsutbyttebeskrivelsene viser til. Kandidaten skal beherske debattinnlegg som sjanger.

- Andre del av arbeidskravet er å delta i et diskusjonsforum med artikkelen du har skrevet. Muntlig presentasjon.

Vurdering

Hjemmeeksamen over 14 dager.

Med utgangspunkt i et selvvalgt tema leverer studenten et skriftlig arbeid med et omfang på 3200-4000 ord, der rådgiverfunksjonen i skolen drøftes i lys av teori. Besvarelsen vurderes med karakterene A - F.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
14 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap