PSY2304 Pedagogisk psykologi
- EmnekodePSY2304
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PSY2201 Utviklingspsykologi
Pedagogisk psykologi søker gjennom et tverrfaglig perspektiv å analysere hvordan vi som mennesker lærer. Emnet tar utgangspunkt i sentrale psykologiske teorier for å forstå og analysere pedagogiske utfordringer, læring og undervisning. Emnet handler om psykologi i forhold til aktiviteter i klasserommet. Psykologisk teori og empiri som anses som sentrale for læring og oppdragelse vil bli gjenstand for en kritisk gjennomgang.
Emnet gir en innføring i bruk av psykologisk kunnskap i skolen med særlig vekt på barn og ungdoms utvikling relatert til læring, ferdighetsutvikling og mestring. Emnet vil også fokusere på hvordan det pedagogiske arbeidet struktureres og organiseres, og betydningen dette har for psykososialt læringsmiljø. Det vektlegges samspill med andre fag når det gjelder grunnleggende kunnskap fra psykologiske basisdisipliner som utviklingspsykologi, kognitiv psykologi, abnormal psykologi, personlighetspsykologi, sosialpsykologi, helsepsykologi, pedagogikk, pedagogisk nevrovitenskap (nevropedagogikk) og spesialpedagogikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har forståelse av didaktikk og elevenes læringsprosesser ved hjelp av psykologisk teori
- kan anvende kunnskap fra psykologien (og andre relaterte fag) til didaktisk forskning
- har forståelse av pedagogisk psykologi gjennom fagdisipliner som psykologi, pedagogikk og spesialpedagogikk
- har innsikt i og forståelse av pedagogisk-psykologisk arbeid og organiseringen av dette
- har kunnskap om hva som utgjør et godt psykososialt læringsmiljø
- har innsikt i hvordan tilrettelegge undervisning for elever med fysisk, psykisk eller sosial funksjonshemming
- har kjennskap til skolesystemet og dets historie
Studenten
- kan gjennomføre enkle undersøkelser/tester på individ- og gruppenivå i skolesammenheng under veiledning
- kan drøfte bruk og mål av ulike typer kartlegging/testing og vurdering av elevenes kognitive funksjon og psykososial fungering
- kan bidra med kunnskap/kompetanse til skoleklasser og skolen som system for at de skal fungere mer utviklingsfremmende for samtlige elever
- kan drøfte hvordan lærere kan øke elevenes motivasjon for faglig arbeid
- kan drøfte etiske problemstillinger rundt det pedagogisk psykologiske arbeidet i samarbeid med skole, hjem og andre institusjoner
Forelesninger, øvelser, gruppeundervisning, problembasert læring og veiledning.
Deltakelse på obligatorisk seminarundervisning og godkjent innlevering av skriftlig arbeid eller muntlig presentasjon. Nærmere informasjon (om f.eks. antall, omfang, tid, innhold, form) gis av emneansvarlig ved semesterstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |