PSY2203 Psykologiske forskningsmetoder II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      PSY1007 Psykologiske forskningsmetoder I

Emnets innhold

Emnet fokuserer på å utvikle kunnskap om og ferdigheter innen kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Sentralt i kvantitative delen av emnet står kunnskap om og øvelse i lineære analyser for sammenheng mellom ulike psykologiske variabler (f.eks. multippel regresjonsanalyse), gruppeforskjeller og repeterte målinger. Sentralt i den kvalitative delen av emnet står kunnskap om og øvelse i de vanligste kvalitative metodene, som individuelle intervju og fokusgruppeintervju, og sentrale analysemetoder som tematisk analyse, fortolkende fenomenologisk analyse med flere. Det gis opplæring i kvantitativ og kvalitativ datainnsamling, analyse og rapportering, med praktiske øvelser. I praktiske øvelser benyttes programvare for statistiske og kvalitative analyser. Det gis kjennskap til gjennomføring og fortolkning av tradisjonelle og systematiske litteraturstudier, inkludert meta-analyse og -syntese. Det legges vekt på tolkning av analyseresultater, samt kritisk vurdering av forskning og teoretiske og praktiske implikasjoner.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til hvordan ulike analysemetoder bygger på forskjellige forutsetninger og passer til ulike typer forskningsspørsmål
  • har kunnskap om kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder, inkludert intervju og spørreskjemaundersøkelser
  • har kjennskap til transkripsjon av kvalitative data
  • har kunnskap om multivariate statistiske analyser for å analysere sammenhenger mellom psykologiske variabler og gruppeforskjeller
  • har kunnskap om de vanligste kvalitative analysemetodene innenfor psykologisk forskning
  • har kjennskap til kunnskapsoppsummering og formidling av kvantitativ og kvalitativ forskning
  • har kunnskap om og kan reflektere rundt sentrale etiske problemstillinger i psykologisk forskning
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ulike lineære analyser av sammenhenger mellom flere variabler, utvikling over tid og gruppeforskjeller
  • kan tolke analyseresultater og vurdere teoretiske og praktiske implikasjoner
  • kan gjennomføre tematisk kvalitativ analyse og benytte programvare for analyse av kvalitative data
  • kan vurdere forskningskvalitet, samt drøfte egen og andres metodebruk
Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse til å forstå vitenskapelig litteratur og hvilke epistemologiske forutsetninger kvalitative og kvantitative metoder bygger på
  • kan forstå kvantitative og kvalitative undersøkelser, og forholde seg kritisk til både kvalitativ og kvantitativ vitenskap
  • kan tenke selvstendig rundt metodedesign og forstå når kvantitative og kvalitative metoder er særlig egnet for å besvare forskningsspørsmålet
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og veiledning.

Arbeidskrav

Deltakelse på obligatorisk seminarundervisning og godkjent innlevering av skriftlig arbeid eller muntlig presentasjon. Nærmere informasjon (om f.eks. antall, omfang, tid, innhold og form) gis av emneansvarlig ved semesterstart.

Vurdering

Seks-timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
1PSMETOD Metode II
15
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for psykologi