PSY2008 Klinisk psykologi
- EmnekodePSY2008
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PSY2201 Utviklingspsykologi, PSY2301 Biologisk psykologi og PSY2004 Personlighetspsykologi
Klinisk psykologi omhandler utvikling, utredning og intervensjon knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser. Dette inkluderer helsepsykologiske og kulturpsykologiske problemstillinger. Emnet omhandler metoder, kjernebegreper og praksisformer innenfor klinisk psykologi, samt juridisk og etisk grunnlag for psykologisk praksis. Klinisk psykologi omfatter arbeid med både barn, unge, voksne og eldre. Det legges vekt på sentrale aspekter ved psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert diagnoser, kjennetegn, komorbiditet, årsaksforhold og relevante behandlingsmetoder ut fra ulike teoretiske perspektiver.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende, empirisk kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og deres etiologi
- har kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser hos spedbarn, småbarn, skolebarn, ungdom, voksne og eldre
- har kunnskap om kjennetegn ved forskjellige psykiske lidelser, diagnoser, utbredelse, forløp, differensialdiagnostikk, komorbiditet og årsaksforhold
- har kunnskap om relevante kliniske metoder for å undersøke, forebygge og behandle psykisk lidelse ut fra ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om behandlingsmetoder og behandlingseffekt
- har kunnskap om om hvordan psykiske lidelser kategoriseres i internasjonale klassifikasjonssystemer
- har kunnskap om sosiale og kulturelle faktorers innflytelse på psykisk helse og lidelse
- har kunnskap om juridiske og etiske forhold i relasjon til psykologisk praksis
- har kunnskap om formelle og lovfestede rettigheter og plikter i psykologisk praksis
- har kunnskap om etiske perspektiver og teorier knyttet til psykopatologi
Studenten
- kan beskrive sentrale elementer ved kliniske teorier, begreper og empiri
- kan kombinere kunnskap fra ulike domener innenfor klinisk psykologi ut fra relevant teori, metode og empiri
- kan integrere kunnskap innenfor og på tvers av klinisk-psykologiske teorier og gjennom dette muliggjøre systematiske sammenligninger av teoretisk og empirisk kunnskap i relasjon til psykiske lidelser hos barn, unge, voksne og eldre
- kan bruke klinisk psykologisk kunnskap i undersøkelse og evaluering av psykiske lidelser i relasjon til faktorer som bidrar til debut, opprettholdelse og behandling
- kan redegjøre for og identifisere sentrale symptomer samt drøfte årsaksforhold og behandling i casemateriale knyttet til psykiske lidelser
- kan skjelne mellom normalpsykologiske variasjoner og symptomatologi i kliniske case
- kan gjennomføre et anamnestisk intervju
- kan beskrive og analysere sentrale elementer ved diagnostikk og behandling
- kan redegjøre for forvaltningsmessige, juridiske og etiske forhold av betydning for psykologfaglig arbeid
Studenten
- kan reflektere over psykologiske teorier og modeller om psykiske lidelser, fra livskriser til alvorlig psykopatologi
- kan reflektere over klinisk psykologis vitenskapsteori
- kan gjøre rede for klinisk utredning av psykopatologiske tilstander ved bruk av screeninginstrumenter, intervjuer og tester
- kan gjøre rede for intervensjonsmetoder for forebygging og behandling av psykiske lidelser innen psykologfaglig virksomhet
- kan reflektere over klinisk psykologisk arbeid med kulturelle og helsepsykologiske problemstillinger
Forelesninger, seminarer, øvelser, case-basert undervisning og veiledning.
Obligatoriske aktiviteter omfatter innlevering av skriftlig arbeid og refleksjonsnotat samt deltakelse i seminarundervisning Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 45 Minutt(er) |
| 100 |
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
PSY2305 Abnormal psykologi | 10 | ||
1PSABNOR Abnormal psykologi | 10 |