PSY2008 Klinisk psykologi
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
PSY2201 Utviklingspsykologi, PSY2301 Biologisk psykologi og PSY2204 Personlighetspsykologi
Klinisk psykolog omhandler utvikling, utredning og intervensjon knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, herunder helsepsykologiske og kulturpsykologiske problemstillinger. Emnet omhandler metoder, kjernebegreper og praksisformer innenfor klinisk psykologi, samt juridisk og etisk grunnlag for psykologisk praksis. Klinisk psykologi omfatter både barn og unge, samt voksne og eldre. Det legges vekt på sentrale trekk ved psykisk helse, psykiske lidelser, diagnoser, karakteristikker, komorbiditet, årsaksforhold samt relevante behandlingsmetoder ut fra ulike teoretiske perspektiver.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har grunnleggende, empirisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser og etiologi
- har kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser hos sped og småbarn, skolebarn, ungdom, voksne og eldre
- har kunnskap om trekk ved forskjellige psykiske lidelser, diagnoser, utbredelse, forløp, differensialdiagnostikk, komorbiditet og årsaksforhold
- har kunnskap om relevante kliniske metoder for å undersøke, forebygge og behandle psykisk lidelse ut fra ulike teoretiske perspektiver
- har kunnskap om behandlingsmetoder og behandlingseffekt
- har kunnskap om internasjonal klassifikasjonssystemers kategorisering
- har kunnskap om sosiale og kulturelle faktorers innflytelse på psykisk helse og lidelse
- har kunnskap om juridiske og etiske forhold i relasjon til psykologisk praksis
- har kunnskap om formelle og lovfestede rettigheter og plikter i psykologisk praksis
- har kunnskap om etiske perspektiver og teorier knyttet til psykopatologi
Studenten
- kan beskrive sentrale elementer ved kliniske teorier, begreper og empiri
- kan kombinere kunnskap fra ulike domener innenfor klinisk psykologi ut fra relevant teori, metode og empiri
- kan integrere kunnskap innenfor og på tvers av kliniske psykologiske teorier på en sånn måte at en systematisk sammenligning av teoretisk og empirisk kunnskap kan foretas i relasjon til psykiske lidelser hos barn, unge, voksne og eldre
- kan bruke klinisk psykologisk kunnskap i undersøkelse og evaluering av psykiske lidelser i relasjon til faktorer som bidrar til debut, opprettholdelse og behandling
- kan redegjøre for og identifisere sentrale symptomer samt drøfte årsaksforhold og behandling i case-materiale med psykisk lidelse
- kan skjelne mellom normalpsykologiske variasjoner og symptomatologi i case
- kan gjøre et anamnestisk intervju
- kan beskrive og analysere sentrale elementer ved diagnostikk og behandling
- kan redegjøre for forvaltning, juridiske og etiske forhold av betydning for psykologfaglig arbeid
Studenten
- kan reflektere over psykologiske teorier og modeller om psykiske lidelser, som spenner fra livskriser til alvorlig psykopatologi
- kan reflektere over klinisk psykologis vitenskapsteori
- er kjent med klinisk utredning av psykopatologiske tilstander ved bruk av screeninginstrumenter, intervjuer og tester
- er kjent med intervensjonsmetoder til forebygging og behandling av psykisk lidelse innenfor psykologifaglig virksomhet
- kan reflektere over klinisk psykologisk arbeid med kulturelle og helsepsykologiske problemstillinger
Forelesninger, seminarer, øvelser, kasusbasert undervisning og veiledning.
Deltakelse på obligatorisk seminarundervisning, samt innlevering av skriftlig arbeid og refleksjonsnotat. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 45 Minutt(er) |
| 100 |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PSY2305 Abnormal psykologi | 10 | ||
1PSABNOR Abnormal psykologi | 10 |