PROKO3000 Videreutdanning i prosessledelse i kompetanseutvikling for NAV
- EmnekodePROKO3000
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Modul 1. Organisasjonsforståelse - kompetanse for endring i offentlige organisasjoner
- Om dette studiet: Fagperspektiv, oppbygging og pedagogiske grunnlag – etablering av strukturer og avtaler
- Struktur og prosesser i offentlige organisasjoner
- Profesjon, makt og konflikt
- Ledelse er å lede mennesker
- Oppgave – kompetanse – roller -strukturer
- Endring – ledelse og læring
- Erfaringslæring – refleksjon, analyse, antagelse og handling
- Organisatoriske prosesser og rammebetingelser
- Oppgaver og roller – relasjoner mellom nivåer
Modul 2. Ledelse av prosesser – lærende ledelse
- Ulike forståelser av ledelse
- Kompleksitet og samhandling – likhet og ulikhet
- Ledelse og læring - integrering av arbeids- og læringsprosesser –
- Designe arbeids- og læringsprosesser
- Rolleforståelse – rollen som prosessleder
- Prosessledelse – strukturelle forutsetninger
- Deltakelse, involvering, ansvar og myndiggjøring
- Ledelse av/i lærings- og utviklingsprosesser -
- Kartlegging av kompetansebehov
Modul 3. Arbeidsplassen som læringsarena
- Identifisere, forstå og håndtere kompetansebehov
- Evidensbasert kunnskap versus erfaringsbasert kunnskap
- Forutsetninger for utvikling av et godt læringsmiljø
- Integrerte prosesser – forbindelser mellom arbeid og læring
- Samhandling – sammensatt kompetanse som grunnlag for utvikling av ny kompetanse
- Analyse som grunnlag for handlingshypoteser og utprøving
- Grenser og grensesetting som felles forståelsesgrunnlag
Modul 4. Egen rolle og autoritet
- Arbeide med forståelsen av egne reaksjoner i rollen som prosessleder
- Om å se, forstå og tåle motstand
- Autoritet i rollen som prosessleder
- Ledelse av læringsprosesser - forbindelser mellom arbeidsformer og –arenaer
- Eksamen – faglige hovedperspektiver
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Studenten
- har inngående kunnskap om organisatoriske prosesser i offentlige arbeidsorganisasjoner og rammebetingelser for ledelse av slike organisasjoner
- inngående kunnskap om grunnlaget for integrering av ledelse, læringsprosesser og arbeidsprosesser
- har kunnskap om betydningen av og forutsetningene for å utvikle læringskultur i en arbeidsorganisasjon
- har inngående kunnskap om hvordan erfaringslæring kan danne grunnlag for integrering av arbeidsprosesser og utviklingsprosesser, spesielt gjennom anvendelse av prinsippene bak aksjonslæring
- kan analysere organisatoriske prosesser
- kan analysere organisatoriske og prosessuelle rammer for utøvelse av egen prosesslederrolle
- kan analysere kompetansebehov i arbeidsorganisasjonen
- kan skape tydelighet og aksept for oppgaver og roller
- kan identifisere og håndtere ulike krefter som spiller seg ut i organisasjoner i utvikling, omstilling og endring
- kan integrere lærings- og arbeidsprosesser i en arbeidsorganisasjon
- kan bruke ulike arbeidsmetoder i ledelse av lærings- og arbeidsprosesser, herunder skape forbindelser mellom refleksjon og handling som en integrert del av arbeidsprosessen
Studenten
- kan lede samarbeid på tvers av fag/profesjoner/tjenesteområder for å skape felles læring og grunnlag for felles handling
- kan lede integrerte læringsprosesser i en organisasjon
- utviser faglig og personlig autoritet i prosesslederrollen
Arbeidet i studiet består av en kombinasjon av individuelt arbeid med lesing av litteratur, gjennomgang av videoforelesninger, oppgaver som skjer før samlingene og ferdighetstrening, øvelser og veiledning i grupper på samlinger. Det etableres skrivegrupper på inntil 3 studenter som jobber med oppgaver mellom samlingene.
Læringsprosessen og fagstoffet digitaliseres og struktureres i Canvas, siom benyttes som nettbasert læringsplattform.
Modellen bygger på prinsippet om omvendt undervisning (flipped Classroom) som har som utgangspunkt at studentene forbereder seg individuelt via læringsressurser (lese litteratur/tekster og se forelesninger via video) før de kommer på samlingene, og samlingene benyttes i stor grad til andre læringsaktiviteter (ferdighetstrening, øvelser etc.).
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan framstille seg til avsluttende eksamen:
- Deltakelse i 80 % av den totale samlingstiden. Det kan gis unntak ved særlige omstendigheter. Da avtales andre tiltak som kompensasjon.
- Aktiv deltakelse i læringsgrupper på samlingene.
- Mellom samlingene skriver studentene mindre refleksjonsnotater som deles i skrivegruppene og danner grunnlag for eksamensproduktet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe/Individuell |
|
Eksamen består av en semesteroppgave som er basert på gjennomgående arbeid i skrivegruppene knyttet til utfordringer i egen praksis. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
Ved gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
Ca. 80 % av emnet overlapper LEDPROLedelse av prosesser 1 (30 studiepoeng). Ved innpassing i andre studier vil det derfor ikke være mulig å få full uttelling i studiepoeng for begge studiene. |