PRLU9101 Pedagogikk med mangfold som linse
- EmnekodePRLU9101
- Studiepoeng7
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
Emnet tematiserer grunnleggende spenninger i pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin. Det undersøkes hvordan slike spenninger kommer til uttrykk i forskning, utdanning og politikk når begrepet mangfold brukes som linse. Emnets innhold struktureres rundt tre problemområder: Pedagogikkens historie undersøkes som et møte mellom et mangfold av posisjoner. Pedagogiske perspektiver undersøkes som uttrykk for sentrale dilemmaer/paradokser i faget. Pedagogikk som samfunnskritisk og handlingsrettet disiplin undersøker hvordan mangfold som samfunnsbetingelse og bærekraftspremiss utfordrer faget, forskningen og pedagogikk som handling.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om og kan vurdere nasjonal og internasjonal pedagogisk forskning i lys av historiske og nåtidige faglige- og samfunnsmessige diskurser
- kjenner aktuelle forskningsmessige og teoretiske problemstillinger innenfor pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin
- kan anvende eksisterende pedagogisk kunnskap til kritisk nytenkning innenfor det pedagogiske fagområdet
- kan diskutere egenarten til pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin sett i lys av samfunnsmessige utfordringer
- kan håndtere sammensatte pedagogikkfaglige spørsmål og knytte disse til forskningsområdet for egen avhandling
- kan identifisere forskningsmessige, samfunnsmessige og etiske problemstillinger og kan bruke innsikten i egen forskning
- kan reflektere over nytten av og behovet for forskningsbasert kunnskap og innovasjon i forhold til komplekse samfunnsutfordringer
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, nærlesing av tekst med påfølgende framlegg og diskusjoner. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene. På dette emnet legges det også vekt på felles opplevelser av kunstuttrykk, film eller andre mediale uttrykk – med påfølgende diskusjon/etterarbeid. På aktualisering av temaer i samfunnsdebatten og utforsking av performative uttrykk i presentasjoner (eksperimentere med innhold/form) og bærekraftspremiss utfordrer faget, forskningen og pedagogikk som handling.
- Deltakelse på seminar om aktuelle utdanningsvitenskapelige perspektiver. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
- Arbeid i gruppe med en selvvalgt problemstilling. Arbeidet skal ta utgangspunkt i en forståelse av mangfold som gruppa kommer fram til gjennom arbeid med emnelitteraturen. Målet med arbeidet er å bidra til et bredere (pedagogisk) samfunnsengasjement for de normative forutsetningene gruppa tar opp. Gruppa velger selv hvordan deres arbeid skal presenteres/ gjøres tilgjengelig for et bredere publikum. Det skal ha et annet format enn akademisk fagtekst, og kan være alt fra et kunstverk til en kronikk. Et refleksjonsnotat som synliggjør det faglige grunnlaget for og prosessen fram mot produktet skal legges ved til vurdering av arbeidet. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
- Deltakelse på minst fem av seks seminar. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ytterligere én fraværsdag kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
- Et individuelt skriftlig essay vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling relevant for eget avhandlingsarbeid i lys av teori fra emnets litteraturtilfang samt eventuell selvvalgt litteratur. Oppgavens tittel og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 4000 ord