Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

PRLU9101 Pedagogikk med mangfold som linse

    • Emnekode
      PRLU9101
    • Studiepoeng
      7
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold

Emnet tematiserer grunnleggende spenninger i pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin. Det undersøkes hvordan slike spenninger kommer til uttrykk i forskning, utdanning og politikk når begrepet mangfold brukes som linse. Emnets innhold struktureres rundt tre problemområder: Pedagogikkens historie undersøkes som et møte mellom et mangfold av posisjoner.  Pedagogiske perspektiver undersøkes som uttrykk for sentrale dilemmaer/paradokser i faget. Pedagogikk som samfunnskritisk og handlingsrettet disiplin undersøker hvordan mangfold som samfunnsbetingelse og bærekraftspremiss utfordrer faget, forskningen og pedagogikk som handling.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har avansert kunnskap om og kan vurdere nasjonal og internasjonal pedagogisk forskning i lys av historiske og nåtidige faglige- og samfunnsmessige diskurser
  • kjenner aktuelle forskningsmessige og teoretiske problemstillinger innenfor pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin
  • kan anvende eksisterende pedagogisk kunnskap til kritisk nytenkning innenfor det pedagogiske fagområdet
Ferdigheter
  • kan diskutere egenarten til pedagogikk som utdanningsvitenskapelig disiplin sett i lys av samfunnsmessige utfordringer
  • kan håndtere sammensatte pedagogikkfaglige spørsmål og knytte disse til forskningsområdet for egen avhandling
Generell kompetanse
  • kan identifisere forskningsmessige, samfunnsmessige og etiske problemstillinger og kan bruke innsikten i egen forskning
  • kan reflektere over nytten av og behovet for forskningsbasert kunnskap og innovasjon i forhold til komplekse samfunnsutfordringer 
Arbeids- og undervisningsformer

Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, nærlesing av tekst med påfølgende framlegg og diskusjoner. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene. På dette emnet legges det også vekt på felles opplevelser av kunstuttrykk, film eller andre mediale uttrykk – med påfølgende diskusjon/etterarbeid. På aktualisering av temaer i samfunnsdebatten og utforsking av performative uttrykk i presentasjoner (eksperimentere med innhold/form) og bærekraftspremiss utfordrer faget, forskningen og pedagogikk som handling.

Obligatoriske aktiviteter
  • Deltakelse på seminar om aktuelle utdanningsvitenskapelige perspektiver. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
  • Arbeid i gruppe med en selvvalgt problemstilling. Arbeidet skal ta utgangspunkt i en forståelse av mangfold som gruppa kommer fram til gjennom arbeid med emnelitteraturen. Målet med arbeidet er å bidra til et bredere (pedagogisk) samfunnsengasjement for de normative forutsetningene gruppa tar opp. Gruppa velger selv hvordan deres arbeid skal presenteres/ gjøres tilgjengelig for et bredere publikum. Det skal ha et annet format enn akademisk fagtekst, og kan være alt fra et kunstverk til en kronikk. Et refleksjonsnotat som synliggjør det faglige grunnlaget for og prosessen fram mot produktet skal legges ved til vurdering av arbeidet. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
  • Deltakelse på minst fem av seks seminar. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ytterligere én fraværsdag kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Eksamen
  • Et individuelt skriftlig essay vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling relevant for eget avhandlingsarbeid i lys av teori fra emnets litteraturtilfang samt eventuell selvvalgt litteratur. Oppgavens tittel og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 4000  ord
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Ph.d. i utdanningsutvitenskapelige fag (UTVIT)
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)