PRA3000 Veiledningskompetanse i praktiske studier
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum, Lillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen krav.
- Sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
- Rammer for læring og læring i praksis
- Veiledningstradisjoner
- Veilednings hensikt og veilederrollen
- Ulike veiledningsmetoder
- Kunnskapsbasert praksis
- Informasjonskompetanse, kilde og referanseteknikk
- Formativ og summativ vurderinger i praksis
- Skikkethetsvurderinger
- Veiledning i etiske dilemmaer
- Refleksjon over egen veiledningspraksis
Læringsutbytte
Studenten har ved fullført emne oppnådd følgende læringsutbytte i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Studente
• har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
• har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
• har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Studenten
• kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
• kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
• kan planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytter og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Studenten
• kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
• kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
• kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
- Forelesninger
- Praktiske øvelser med veiledningsmetoder
- Plenumsdiskusjoner
- Individuelt og gruppearbeid
- Studentoppgaver
Individuell fordypningsoppgave.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|