PRA3000 Veiledningskompetanse i praktiske studier

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum, Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav.

Emnets innhold
  • Sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
  • Rammer for læring og læring i praksis
  • Veiledningstradisjoner
  • Veilednings hensikt og veilederrollen
  • Ulike veiledningsmetoder
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Informasjonskompetanse, kilde og referanseteknikk
  • Formativ og summativ vurderinger i praksis
  • Skikkethetsvurderinger
  • Veiledning i etiske dilemmaer
  • Refleksjon over egen veiledningspraksis

Læringsutbytte

Studenten har ved fullført emne oppnådd følgende læringsutbytte i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studente
• har kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
• har inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner
• har inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• har inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• har kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

Studenten 
• kan planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper
• kan tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger 
• kan planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytter og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• kan anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi

Generell kompetanse

Studenten
• kan kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen 
• kan reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis 
• kan identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• kan anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Praktiske øvelser med veiledningsmetoder
  • Plenumsdiskusjoner
  • Individuelt og gruppearbeid
  • Studentoppgaver
Arbeidskrav
  1. 2 studieoppgaver
  2. Minimum 80 % deltagelse ved samlinger
Vurdering

Individuell fordypningsoppgave.
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap