PPUPRA1 Praksis 1.periode
- EmnekodePPUPRA1
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Praksisopplæringen i Praktisk-pedagogisk utdanning skal være veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en del av helheten i utdanningen og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene på høgskolen. Det er progresjon i praksisopplæringen, og den knyttes til alle sider ved skolens virksomhet.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan reflektere over lærerens rolle som leder og rollemodell
- kan reflektere over hvordan tverrfaglig arbeid kan benyttes i undervisningen
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- har kunnskap om lærerens taushetsplikt, arbeidstid, avtaleverk og skolelederes forventning til lærerne
- har kunnskap om skolens virksomhetsplaner, utviklingsplaner og kompetansehevingsplaner, samt forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om gjeldende lov og forskrift
- har kunnskap om å planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
Studenten
- kan tolke, bryte ned og anvende læreplanens kompetansemål i undervisning
- kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid med utgangspunkt i gjeldende forskrift
- kan være en tydelig leder og lede læringsarbeidet ved å tilpasse og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
- kan legge til rette for elevens læring med utgangspunkt i kunnskaper om elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan formidle fagstoff, og gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne stimulere til elevenes læring og motivasjon
- kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling
- kan motivere elevenes læringslyst gjennom å tydeliggjøre elevenes læringsmål og bruke varierte arbeidsmetoder
- kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i fagene
Studenten
- kan vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veileder
- har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Første praksisperiode består av 30 dager (6 uker) praksis. Praksisopplæringen gjennomføres fortrinnsvis som par- eller gruppepraksis. Første praksisperiode skal fortrinnsvis være i grunnskolens 5. - 10. trinn.
Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom Høgskolen i Innlandet, skoleleder og rektor ved praksisskolen. Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler og videregående skoler i Oppland, Hedmark og nordlige Akershus. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler i andre områder dersom det er hensiktsmessig.
Hvert praksisparti har en faglærer på høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene i praksisperiodene. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen ved PPU som ligger på høgskolens hjemmesider.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått |