PPU4900 Masteroppgave
- EmnekodePPU4900
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som viser forståelse, refleksjon og modning. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert, og dokumentere studentens evne til vitenskapelig metodebruk, argumentasjon og presentasjon i en lengre sammenhengende tekst. Studenten skal knytte oppgaven til sin faglige spesialisering. Dersom masteroppgaven skrives innenfor et undervisningsfag skal den ha solid forankring i fag og fagdidaktikk, og kan i tillegg omfatte elementer fra pedagogikk og spesialpedagogikk.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk
- har spesialisert innsikt innenfor sin valgte faglige fordypning
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan formidle og diskutere innenfor fagområdet, blant både spesialister og allmennhet
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeidet med masteroppgaven utføres individuelt med veiledning. Formen på veiledningen avtales mellom den enkelte student og veileder. Studenten må regne med å levere inn skriftlig materiale før veiledning og med en klar avtale om hva det skal gis veiledning på. Veiledende norm for omfanget på oppgaven står i retningslinjer for masteroppgaven.
- Gjennomføring av veiledning i henhold til avtalt plan mellom student og veileder
- Aktiv deltakelse på masterseminar
- Aktiv deltakelse på masterstudentkonferanse
- Prosjektskisse
- Kurs i vitenskapsteori og metode
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell masteroppgave
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Alle studiets emner må være fullført og bestått før masteroppgaven kan vurderes.