PPU3014 Realfagenes didaktikk II
- EmnekodePPU3014
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Fordypning i forskning og utviklingsarbeid innen realfagdidaktikk.
- Planlegging og analyse av undervisningsforløp med fokus på læringsprogresjon, vurdering og elevaktivitet.
- Fenomenbasert og utforskende undervisning med vekt på digitale verktøy og eksterne læringsarenaer
- Argumentasjon, samarbeid og kommunikasjon som læringsstrategier.
- Tverrfaglighet og bærekraftig utvikling som integrerte temaer i undervisning.
- Analyse av læreplaner, vurdering for læring og dokumentasjon av elevers kompetanse nasjonalt og internasjonalt
- Utvikling og implementering av FoU-prosjekter i egen undervisning.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
- Har inngående kunnskaper om relevant forskningsbasert viten om undervisning og læring i realfagene
- Har bred kunnskap og bevissthet om hvordan digitale verktøy og eksterne læringsarenaer kan fremme læring og motivasjon
- Har inngående kunnskaper om og kan drøfte fagenes rolle i tverrfaglige læringsprosesser
Studenten:
- Kan planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle undervisningsforløp basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- Kan legge til rette for inkluderende og motiverende læringsmiljø
- Kan bruke digitale verktøy og programmering for utforskende og modelleringsbaserte oppgaver
- Kan vurdere og utvikle samfunnsrelevansen av undervisningen.
- Kan bruke eksterne læringsarenaer som uteskole og ekskursjoner
Studenten kan:
- Selvstendig videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegers og skolens fagdidaktiske utvikling.
- Kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål knyttet til realfag og realfagenes plass i skole og samfunn.
- Formidle og utvikle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte.
- Skape undervisning som fremmer elevers faglige identitet i realfagene
- Undervisning med vekt på aktiv studentdeltakelse, diskusjon og praktiske økter.
- Gruppearbeid, kollokviegrupper og veiledning.
- Ekskursjoner, feltarbeid og praktiske forsøk.
- Omvendt undervisning og bruk av digitale læringsverktøy.
- 3 arbeidskrav, en muntlig presentasjon og ett skriftlig arbeid samt et større fordypningsarbeid (FoU)
- 75 % frammøte i undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert som møtt og holde oversikt over egen tilstedeværelse
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet