PPU3014 Realfagenes didaktikk II

    • Emnekode
      PPU3014
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Fordypning i forskning og utviklingsarbeid innen realfagdidaktikk.
  • Planlegging og analyse av undervisningsforløp med fokus på læringsprogresjon, vurdering og elevaktivitet.
  • Fenomenbasert og utforskende undervisning med vekt på digitale verktøy og eksterne læringsarenaer
  • Argumentasjon, samarbeid og kommunikasjon som læringsstrategier.
  • Tverrfaglighet og bærekraftig utvikling som integrerte temaer i undervisning.
  • Analyse av læreplaner, vurdering for læring og dokumentasjon av elevers kompetanse nasjonalt og internasjonalt
  • Utvikling og implementering av FoU-prosjekter i egen undervisning.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskaper om relevant forskningsbasert viten om undervisning og læring i realfagene
  • Har bred kunnskap og bevissthet om hvordan digitale verktøy og eksterne læringsarenaer kan fremme læring og motivasjon
  • Har inngående kunnskaper om og kan drøfte fagenes rolle i tverrfaglige læringsprosesser
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre, evaluere og videreutvikle undervisningsforløp basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • Kan legge til rette for inkluderende og motiverende læringsmiljø
  • Kan bruke digitale verktøy og programmering for utforskende og modelleringsbaserte oppgaver
  • Kan vurdere og utvikle samfunnsrelevansen av undervisningen.
  • Kan bruke eksterne læringsarenaer som uteskole og ekskursjoner
Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Selvstendig videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegers og skolens fagdidaktiske utvikling.
  • Kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål knyttet til realfag og realfagenes plass i skole og samfunn.
  • Formidle og utvikle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte.
  • Skape undervisning som fremmer elevers faglige identitet i realfagene
Arbeids- og undervisningsformer
  • Undervisning med vekt på aktiv studentdeltakelse, diskusjon og praktiske økter.
  • Gruppearbeid, kollokviegrupper og veiledning.
  • Ekskursjoner, feltarbeid og praktiske forsøk.
  • Omvendt undervisning og bruk av digitale læringsverktøy.
Obligatoriske aktiviteter
  • 3 arbeidskrav, en muntlig presentasjon og ett skriftlig arbeid samt et større fordypningsarbeid (FoU)
  • 75 % frammøte i undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert som møtt og holde oversikt over egen tilstedeværelse
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Praktisk-pedagogisk utdanning
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)