PPU3013 Realfagenes didaktikk I

    • Emnekode
      PPU3013
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Grunnleggende fagdidaktikk i matematikk og naturfag.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med utgangspunkt i læreplanverket og fagdidaktiske prinsipper.
  • Praksisnær undervisning og utforskende arbeidsmåter.
  • Begrepslæring og representasjonsformer i fagene.
  • Elevaktive læringsformer: samarbeid, dialog, eksperimenter, programmering og digitale verktøy.
  • Uformell og formell vurdering av kompetanser og grunnleggende ferdigheter.
  • Yrkesretting og tverrfaglig læring i realfagene.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • Har bred kunnskap om ulike undervisningsstrategier og arbeidsmetoder i realfagene
  • Kan redegjøre for fagenes verdigrunnlag, egenart og progresjon i lys av skolens mandat
  • Har inngående kunnskaper om arbeid med grunnleggende ferdigheter og realfagenes representasjoner i skolen
  • Har bred kunnskap om realfagets rolle og bidrag i tverrfaglig undervisning og yrkesretting
  • Har innsikt i utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan dette kan fremme elevers handlekraft
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan lede, planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • Kan lede og legge til rette for gode faglige og sosiale læringsprosesser tilpasset elevers behov.
  • Kan bruke varierte arbeidsmetoder, digitale verktøy og programmering i undervisning.
  • Kan differensiere undervisning og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø.
  • Kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, samt gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan videreutvikle egen kompetanse og bidra til fagets, kollegers og skolens utvikling.
  • Kan reflektere kritisk over faglige, etiske og politiske spørsmål, inkludert bærekraftig utvikling og digitale kompetanse
  • Kan stille kritiske spørsmål til informasjonskilder og eksisterende praksiser.
  • Kan legge til rette for undervisning som fremmer elevers handlekraft i bærekraftig utvikling.
  • Kan formidle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Undervisning med vekt på aktiv studentdeltakelse og diskusjon.
  • Gruppearbeid, kollokviegrupper og veiledning, inkludert hverandrevurdering.
  • Praktiske økter, eksperimenter og feltarbeid.
  • Omvendt undervisning og bruk av digitale læringsverktøy.
Obligatoriske aktiviteter
  • 3 arbeidskrav, hvor to er skriftlige og ett er muntlig
  • 75 % frammøte i undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert som møtt og holde oversikt over egen tilstedeværelse
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Praktisk-pedagogisk utdanning
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)