PPU3013 Realfagenes didaktikk I
- EmnekodePPU3013
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Høst
- UndervisningsstedHamar
- Grunnleggende fagdidaktikk i matematikk og naturfag.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med utgangspunkt i læreplanverket og fagdidaktiske prinsipper.
- Praksisnær undervisning og utforskende arbeidsmåter.
- Begrepslæring og representasjonsformer i fagene.
- Elevaktive læringsformer: samarbeid, dialog, eksperimenter, programmering og digitale verktøy.
- Uformell og formell vurdering av kompetanser og grunnleggende ferdigheter.
- Yrkesretting og tverrfaglig læring i realfagene.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten:
- Har bred kunnskap om ulike undervisningsstrategier og arbeidsmetoder i realfagene
- Kan redegjøre for fagenes verdigrunnlag, egenart og progresjon i lys av skolens mandat
- Har inngående kunnskaper om arbeid med grunnleggende ferdigheter og realfagenes representasjoner i skolen
- Har bred kunnskap om realfagets rolle og bidrag i tverrfaglig undervisning og yrkesretting
- Har innsikt i utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan dette kan fremme elevers handlekraft
Studenten:
- Kan lede, planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
- Kan lede og legge til rette for gode faglige og sosiale læringsprosesser tilpasset elevers behov.
- Kan bruke varierte arbeidsmetoder, digitale verktøy og programmering i undervisning.
- Kan differensiere undervisning og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø.
- Kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, samt gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Studenten
- Kan videreutvikle egen kompetanse og bidra til fagets, kollegers og skolens utvikling.
- Kan reflektere kritisk over faglige, etiske og politiske spørsmål, inkludert bærekraftig utvikling og digitale kompetanse
- Kan stille kritiske spørsmål til informasjonskilder og eksisterende praksiser.
- Kan legge til rette for undervisning som fremmer elevers handlekraft i bærekraftig utvikling.
- Kan formidle fagdidaktiske problemstillinger på en reflektert måte.
- Undervisning med vekt på aktiv studentdeltakelse og diskusjon.
- Gruppearbeid, kollokviegrupper og veiledning, inkludert hverandrevurdering.
- Praktiske økter, eksperimenter og feltarbeid.
- Omvendt undervisning og bruk av digitale læringsverktøy.
- 3 arbeidskrav, hvor to er skriftlige og ett er muntlig
- 75 % frammøte i undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert som møtt og holde oversikt over egen tilstedeværelse
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet