PPU3009 Fagdidaktikk engelsk I
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
Emnet i fagdidaktikk skal legge et solid grunnlag for den didaktiske tenkningen og perspektiver som gjennomsyrer hele studiet.
- Engelsk som lingua franca
- Engelsk som et språk- og kulturfag
- Styrings- og veiledningsdokumenter relevante for engelskfaget
- De viktigste teoriene om læring av annet- og fremmedspråk
- Historiske og nåtidens didaktiske tilnærminger til engelsk som fremmedspråk
- Skoleelevenes tilegnelse av leksikalske og grammatikalske ferdigheter
- Litterære tekster i engelskfaget
- Tekst- og diskurskompetanse
- Interkulturell kompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om engelskdidaktikkens metoder, grunnleggende temaer og utfordringer i engelskfagets didaktikk
- har inngående kunnskap om språklæringsteoriene og relevante tekstteorier som ligger til grunn for de mest anvendte fagdidaktiske tilnærminger til engelsk som skolefag
- har inngående kunnskap om engelskfaget i ulike skoleslag og for ulike elevgrupper
- har inngående kunnskap om læreplanverket og andre relevante styringsdokumenter
- har innsikt i meningsfull og språkstimulerende bruk av tekster og digitale ressurser tilpasset elevgruppen
- har kunnskap om samfunnsliv og kulturuttrykk med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring, demokrati og medborgerskap og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
- har innsikt i ulike læringsstrategier
Studenten
- kan bruke muntlig og skriftlig engelsk sikkert og selvstendig i ulike situasjoner og sjangere, med presisjon, flyt og sammenheng
- kan velge ut og legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og film på en måte som fremmer dybdelæring, utvikling av de grunnleggende ferdighetene, og interkulturell kompetanse
- kan planlegge og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter og læremidler, også digitale, til bruk i opplæringen
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan analysere og forholde seg kritisk til sentral engelskdidaktisk forskning innenfor noen utvalgte områder, samt vurdere forskningens resultater
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om engelskfaget med elever, studenter, fagmiljøet og allmennheten, samt gi opplæring innenfor fagområdet
- kan bruke ervervede kunnskaper og ferdigheter på ny måter og dermed bidra til nytenkning og innovasjon
Den nettbaserte delen er basert på læringsplattformen Canvas. Studentene skriver oppgaver, deltar i nettseminar og får digital veiledning. Samlingene vil være basert på forelesninger, seminarframlegg, samtale og diskusjoner.
- Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
- Deltakelse på nettseminarer
- Inntil to skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen.
Eksamen gjennomføres som muntlige diskusjoner mellom to og to studenter over emner som blir oppgitt av eksaminator. Alternativt muntlig samtale mellom en student og eksaminator over emner som blir oppgitt av eksaminator. Varighet 30 minutter.
Det benyttes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 2) | 30 Minutt(er) |