PPU3008 Språkfagenes didaktikk II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • teori og forskning på faget
  • fagets egenart og utvikling
  • teori- og forskningsbasert planlegging og vurdering av undervisning i faget
  • litteratur- og språkdidaktikk
  • valg, utvikling og tilpasning av læreverk og læringsressurser for en mangfoldig elevgruppe
  • styrings- og veiledningsdokumenter i faget, inkludert Det felles europeiske rammeverk for språk
  • nasjonale og internasjonale prøver, samt kartleggingsverktøy
  • digital kompetanse
  • flerspråklighet
  • multimodale metoder og ressurser

 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teoretiske perspektiver på læring, undervisning og vurdering i faget
  • har bred kunnskap om og evne til å reflektere over gjeldendende lov og planverk for faget og profesjonsutøvelsen
  • har inngående kunnskap om språklæring, litterær kompetanse og kritisk tekstforståelse i flerspråklige sammenhenger
  • har bred kunnskap om faget i yrkesfaglig videregående opplæring
  • har inngående kunnskap om relevante multimodale metoder og ressurser for faget
  • har bred kunnskap om hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
  • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale former for vurdering og testing i faget, herunder nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har bred kunnskap om forskning og forskningsmetoder og kildebruk innen faget 
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke forskning, teori og egen erfaring til å reflektere over undervisnings- og vurderingspraksiser
  • kan bruke forskning, teori og egen erfaring til å vurdere komplekse fagdidaktiske problemstillinger
  • kan bruke fagdidaktikk til å ivareta tilpasset opplæring
  • kan kritisk vurdere læreverk og andre læringsressurser og utvikle egne ressurser på en faglig begrunnet og selvstendig måte
  • kan utvikle sin egen profesjonsfaglige digitale kompetanse
  • kan med stor grad av selvstendighet bruke teoretisk og forskningsbasert kunnskap til å videreutvikle egen kompetanse og bidra til sin egen, kollegers og skolens utvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere både muntlig og skriftlig om faglige og fagdidaktiske problemstillinger og forskning på feltet på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere selvstendig over relevante profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.

Arbeidskrav

Språket på obligatoriske krav avhenger av hvilket fag man fordyper seg i. For studenter som velger både engelsk og norsk må begge språkformer være representert.

  • Inntil 3 skriftlige oppgaver
  • Inntil 3 muntlige oppgaver
  • 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær

Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.

Vurdering

Mappeeksamen som inkluderer obligatoriske arbeidskrav og refleksjonsskriv, der innhold, struktur, språk og kildebruk vurderes. For studenter som velger både engelsk og norsk må begge språkformer være representert på emne 1 og 2.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk