PPU3007 Språkfagenes didaktikk I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • sentrale teorier om tilnærminger til læring i faget
  • litteraturdidaktikk og språkdidaktikk
  • språkfag som kulturfag
  • flerspråklighet
  • planlegging og ledelse av undervisning i faget
  • tilpasset opplæring
  • strategier og metoder for utvikling av grunnleggende ferdigheter
  • vurdering, utvikling og tilpasning av læreverk og læringsressurser
  • bruk av digitale verktøy
  • vurdering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om faget som estetisk fag, kunnskapsfag og ferdighetsfag, samt forståelse for fagets mandat, dets verdigrunnlag og utvikling
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barn og unges identitetsutvikling og dannelse i et historisk, sosialt og kulturelt perspektiv
  • har bred kunnskap om barn og unges språklæring i morsmålsperspektiv og andrespråksperspektiv
  • har bred kunnskap om ulike læringsstrategier som kan bidra til at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har bred kunnskap om hvordan videreutvikle de grunnleggende ferdighetene
  • har inngående kunnskap om strategier, metoder, verktøy og vurderingsformer som fremmer muntlig og skriftlig språkutvikling og literasitet for mangfoldige elevgrupper
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid med hensyn til et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø
  • kan aktivt gjøre seg nytte av elevenes språklige erfaringer og språkbakgrunn
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen faglig utvikling
  • kan velge ut fagstoff og vurdere læreverk og andre læringsressurser tilpasset målgruppen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere både muntlig og skriftlig om faglige problemstillinger og fagstoff på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i sammenheng med etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for fremme elevers læring og utvikling i faget
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.

Arbeidskrav

Språket på obligatoriske krav avhenger av hvilket fag man fordyper seg i. For studenter som velger både engelsk og norsk må begge språkformer være representert.

  • Inntil 3 skriftlige oppgaver
  • Inntil 3 muntlige oppgaver
  • 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.

Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.

Vurdering

Individuell muntlig eksamen der både innhold og språkføring blir vektlagt. Språket på eksamen avhenger av hvilket fag man fordyper seg i. For studenter som velger både engelsk og norsk må begge språkformer være representert på emne 1 og 2.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk