PPU3005 Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag I
- EmnekodePPU3005
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- kroppsøving som skolefag; historisk perspektiv og samfunnsperspektiv
 - planlegging og utøvelse av kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i læreplanens innhold, målsettinger og tverrfaglig tema
 - undervisning og læringsarbeid på kroppsøvingsfagets og idrettsfagenes ulike arenaer, og arbeid med kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter
 - vurdering og veiledning i kroppsøvingsfaget
 - sikkerhet i kroppsøvingsfag og idrettsfag
 - innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid innen kroppsøvingsfaget
 - praktisk arbeid med fagdidaktiske problemstillinger
 - tilpasset opplæring med utgangspunkt i elevers ulike forutsetninger, kulturell bakgrunn og kjønn
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om undervisningsprinsipper, læringsstrategier og metoder i kroppsøvingsfaget
 - har kunnskap om kroppsøvingsfagets verdigrunnlag
 - har kunnskap om kroppsøvingsfagets forankring i lov og forskrift
 - har kunnskap om sikkerhet knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
 - har kunnskap om kroppsøvingsfagets skiftende rolle i samfunnet
 - har kjennskap til hvordan et utvalg av læremidler og bevegelsesmiljøer kan benyttes i kroppsøving og idrettsfag
 - har kunnskap om arbeid med læreplanens tverrfaglige tema i kroppsøving
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over kroppsøvings- og idrettsfagundervisning basert på forskning og utviklingsarbeid, og erfaringsbasert kunnskap
 - kan planlegge, lede og legge til rette for undervisningsforløp i kroppsøving og idrettsfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser innenfor trygge rammer
 - kan differensiere og ivareta elevers behov for tilpasset opplæring, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
 - kan utarbeide kriterier, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i faget kroppsøving og i idrettsfagene
 
Studenten
- kan formidle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget og idrettsfagene
 - kan legge til rette for tverrfaglig samarbeid
 - innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflekterer over profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål knyttet til kroppsøvingsfaget
 - kan bruke kroppsøvingsfaget til å bygge relasjoner til elever og foresatte
 - kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse i faget
 
- forelesninger
 - digitale ressurser
 - praktisk arbeid ute og inne
 - gruppearbeid
 - bruk av IKT og digitale hjelpemidler
 
For å understreke kroppsøvingsfagets egenart blir det gjennomført praktisk-metodiske økter i ulike bevegelsesmiljø – både for å eksemplifisere og aktualisere fagdidaktiske problemstillinger som danner grunnlag for fagdidaktiske refleksjoner og diskusjoner.
- inntil 2 skriftlige arbeider nærmere beskrevet i undervisningsplanen
 - 75 % deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 3 Dag(er)  | 100%  | 
- individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager
 
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet