PPU3003 Fagdidaktikk i samfunnsfag I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • samfunnsfagenes egenart i historisk- og samtidsperspektiv og samfunnsfagenes begrunnelser som skolefag
  • gjennomgående læreplan i samfunnsfagene
  • lovverk, forskrifter og læreplaner som grunnlag for planlegging og gjennomføring av undervisning- og læring i samfunnsfag
  • vurdering i samfunnsfagene
  • læringsteorier og samfunnsfagditaktisk forskning som grunnlag for undervisningsvalg
  • læringsarenaer og læringsstrategier i samfunnsfagene
  • utforskende og kreative, analoge og digitale arbeidsmåter i samfunnsfagene
  • kildebruk og kildekritikk i samfunnsfag
  • tverrfaglighet i samfunnsfagene

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innenfor samfunnsfagene
  • har bred forståelse for samfunnsfagets verdigrunnlag
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk som gjelder samfunnsfagfagopplæring i skolen
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster slik det kommer til uttrykk i samfunnsfagene
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i samfunnsfagene
  • innehar bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter i samfunnsfag basert på oppdatert forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp i samfunnsfagene som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk i samfunnsfagene og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan redegjøre for kompetanse i samfunnsfagene, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger som bidrar til elevenes refleksjon og egen faglige utvikling
  • kan reflektere over hvordan elevene kan vurderes og kan benytte ulike vurderingsformer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan koble faget til skolens generelle mål og se hvordan faget bidrar til sentrale verdier og mål som toleranse, likestilling, menneskerettigheter og demokrati
  • innehar en profesjonell holdning og kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål med relevans for samfunnsfagene
  • innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
  • kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
  • kan tolke, bryte ned og anvende læreplanenes kompetansemål i undervisningen
Arbeids- og undervisningsformer
  • dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
  • ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
  • gruppearbeid og selvstudium
  • veiledning og hverandrevurdering
  • digitale læringsverktøy
  • bruk av læringsplattformer
  • kreative og utforskende arbeidsformer
Obligatoriske aktiviteter
  • fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart
  • 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Eksamen
  • tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk