PPU3003 Fagdidaktikk i samfunnsfag I
- EmnekodePPU3003
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- samfunnsfagenes egenart i historisk- og samtidsperspektiv og samfunnsfagenes begrunnelser som skolefag
- gjennomgående læreplan i samfunnsfagene
- lovverk, forskrifter og læreplaner som grunnlag for planlegging og gjennomføring av undervisning- og læring i samfunnsfag
- vurdering i samfunnsfagene
- læringsteorier og samfunnsfagditaktisk forskning som grunnlag for undervisningsvalg
- læringsarenaer og læringsstrategier i samfunnsfagene
- utforskende og kreative, analoge og digitale arbeidsmåter i samfunnsfagene
- kildebruk og kildekritikk i samfunnsfag
- tverrfaglighet i samfunnsfagene
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innenfor samfunnsfagene
- har bred forståelse for samfunnsfagets verdigrunnlag
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk som gjelder samfunnsfagfagopplæring i skolen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster slik det kommer til uttrykk i samfunnsfagene
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i samfunnsfagene
- innehar bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter i samfunnsfag basert på oppdatert forsknings- og utviklingsarbeid
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp i samfunnsfagene som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk i samfunnsfagene og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan redegjøre for kompetanse i samfunnsfagene, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger som bidrar til elevenes refleksjon og egen faglige utvikling
- kan reflektere over hvordan elevene kan vurderes og kan benytte ulike vurderingsformer
Studenten
- kan koble faget til skolens generelle mål og se hvordan faget bidrar til sentrale verdier og mål som toleranse, likestilling, menneskerettigheter og demokrati
- innehar en profesjonell holdning og kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål med relevans for samfunnsfagene
- innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
- kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
- kan tolke, bryte ned og anvende læreplanenes kompetansemål i undervisningen
- dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
- ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
- gruppearbeid og selvstudium
- veiledning og hverandrevurdering
- digitale læringsverktøy
- bruk av læringsplattformer
- kreative og utforskende arbeidsformer
- fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart
- 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100% |
- tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet