PLO1000 Pedagogisk ledelse for barnehagen som lærende organisasjon
- EmnekodePLO1000
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Barnehagen som lærende organisasjon i et systemisk perspektiv
- Pedagogisk ledelse
- Kritisk refleksjon og faglig vurdering
- Endring- og utviklingsarbeid
- Veiledning
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten
- har bred kunnskap om pedagogisk ledelse og pedagogisk arbeid
- har kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon, både som en intern tilnærming til kompetanseutvikling og som del av et videre systemisk og strukturelt perspektiv
- har teoretisk kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid, og kjennskap til ulike arbeidsmåter knyttet til utviklings- og endringsarbeid
- har kunnskap om veiledning, herunder teoretiske og praktiske tilnærminger til kollegaveiledning
- har innsikt i hvordan helheten i endrings- og utviklingsarbeid kan påvirkes av de ansattes motivasjon, selvoppfatning og deltakelse
Kandidaten
- kan lede, planlegge, gjennomføre og vurdere endrings- og utviklingsarbeid, både som leder og i møte med medarbeidere
- kan delta i og lede kollektive og kritisk refleksjonsprosesser og faglige drøftinger
- kan praktisere ulike arbeidsmåter knyttet til utviklings- og endringsarbeid, herunder veiledning, pedagogisk dokumentasjon og aksjonsforskningsprosesser
Kandidaten
- har innsikt i hvordan pedagogisk ledelse kan bidra til kvalitet i det daglige arbeidet for barn i barnehagen
- er bevisst både helheten og kompleksiteten i pedagogisk ledelse og endrings- og utviklingsarbeid, og hvilke faktorer som kan virke inn i arbeidet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til ledelse av endringsprosesser med andre
- er bevisst på hvordan faglige og etisk refleksjon kan anvendes i møte med medarbeideres motivasjon og deltakelse
- Forelesninger
- Selvstudium
- Gruppe- og kollokviearbeid
- Seminarvirksomhet og workshop
- Skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
- Erfaringsutveksling og praksisnære refleksjonsoppgaver
- Bruk av digitale plattformer
- Veiledning
- Eget arbeidssted som læringsarena
- Obligatorisk deltakelse på minimum 80 % av undervisningstiden
- Obligatorisk arbeid mellom samlingene
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet