PLO1000 Pedagogisk ledelse for barnehagen som lærende organisasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Barnehagen som lærende organisasjon i et systemisk perspektiv
  • Pedagogisk ledelse
  • Kritisk refleksjon og faglig vurdering
  • Endring- og utviklingsarbeid
  • Veiledning

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om pedagogisk ledelse og pedagogisk arbeid
  • har kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon, både som en intern tilnærming til kompetanseutvikling og som del av et videre systemisk og strukturelt perspektiv
  • har teoretisk kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid, og kjennskap til ulike arbeidsmåter knyttet til utviklings- og endringsarbeid
  • har kunnskap om veiledning, herunder teoretiske og praktiske tilnærminger til kollegaveiledning
  • har innsikt i hvordan helheten i endrings- og utviklingsarbeid kan påvirkes av de ansattes motivasjon, selvoppfatning og deltakelse
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan lede, planlegge, gjennomføre og vurdere endrings- og utviklingsarbeid, både som leder og i møte med medarbeidere
  • kan delta i og lede kollektive og kritisk refleksjonsprosesser og faglige drøftinger
  • kan praktisere ulike arbeidsmåter knyttet til utviklings- og endringsarbeid, herunder veiledning, pedagogisk dokumentasjon og aksjonsforskningsprosesser
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i hvordan pedagogisk ledelse kan bidra til kvalitet i det daglige arbeidet for barn i barnehagen
  • er bevisst både helheten og kompleksiteten i pedagogisk ledelse og endrings- og utviklingsarbeid, og hvilke faktorer som kan virke inn i arbeidet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til ledelse av endringsprosesser med andre
  • er bevisst på hvordan faglige og etisk refleksjon kan anvendes i møte med medarbeideres motivasjon og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Selvstudium
  • Gruppe- og kollokviearbeid
  • Seminarvirksomhet og workshop
  • Skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
  • Erfaringsutveksling og praksisnære refleksjonsoppgaver
  • Bruk av digitale plattformer
  • Veiledning
  • Eget arbeidssted som læringsarena
Arbeidskrav
  • Obligatorisk deltakelse på minimum 80 % av undervisningstiden
  • Obligatorisk arbeid mellom samlingene
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk