PERSONVERN Personvern - en grunnopplæring i personvernregelverk
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Studiets faglige innhold er gruppert i fire hovedtemaer, med tilhørende undertemaer. Studiets ulike temaer representerer en helhet som innebærer at hovedtemaer og undertemaer har flere berøringspunkter med hverandre. Dette vil klargjøres gjennom studiet. Undertemaene er veiledende og kan kombineres forskjellig og tillegges ulik vekt i hvert enkelt tilbud. For studiealternativ A vil oppdragsgivers behov og ønsker legge føringer for dette. Det forutsettes at de valg som gjøres på dette punkt skjer innenfor kravene til nødvendig bredde, helhet og faglig nivå.
Hovedtema 1. Grunnleggende organisasjonsforståelse
- Kultur, struktur og prosesser i offentlige organisasjoner
- Profesjon, makt og konflikt
- Organisatoriske prosesser og rammebetingelser
- Oppgaver og roller – relasjoner mellom nivåer
- Endring og utvikling i organisasjoner
- Dynamikken i organisasjoners ulike krefter
- Samhandling mellom enheter i flate strukturer – arenaer og oppgaver
Hovedtema 2. Ledelse av arbeidsprosesser
- Ulike forståelser av ledelse
- Ledelse i folkevalgt styrte organisasjoner
- Delegasjon og delegering – intervensjon
- Tydelighet, avklaring og aksept for oppgaver og roller
- Etablering og ledelse av arbeidsgrupper/team/ledergrupper
- Prosessledelse – strukturelle forutsetninger
- Deltakelse, involvering, ansvar og myndiggjøring
- Ledelse av/i lærings- og utviklingsprosesser
- Den veiledende/konsultative rollen
Hovedtema 3. Underliggende prosesser – spenning – motstand
- Identifisere, forstå og håndtere bevisste og ubevisste krefter
- Lese, se og analysere motstand mot de formulerte arbeidsoppgavene
- Avvergeteknikker i sosiale systemer
- Reformulering – avdekke underliggende prosesser og formulere åpne, akseptable oppgaver
- Forutsetninger for utvikling av internt læringsmiljø
- Organisasjonskultur – bevisstgjøring og endring
- Motstand og konflikt
- Grenser og grensesetting som felles forståelsesgrunnlag
Hovedtema 4. Egen rolle og autoritet
- Arbeide med forståelsen av egne reaksjoner i rollen som leder
- Om å se og tåle motstand
- Arbeide med prosesser som befinner seg under «overflaten», men som ofte er styrende
- Autoritet i lederrollen
Læringsutbytte
Formålet med studiet er at kandidaten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør de kvalifisert til å bidra til å etterleve personvernlovgivningen i norske eller utenlandske virksomheter.
Etter gjennomført studium har kandidaten følgende læringsutbytte:
- god kunnskap om og forståelse for hva personvern er.
- grunnleggende kunnskap om og oversikt over personvernregelverket.
- god og helhetlig kunnskap om virksomhetens plikter og de registrertes rettigheter.
- kunnskap om hva kravens som stilles til virksomheter som behandler personopplysninger betyr i praksis.
- god kunnskap om hva jobben som personvernombud innebærer.
- grunnleggende kunnskap om andre tilstøtende regelverk.
- kan anvende personvernregelverket i arbeidet med behandling av personopplysninger i virksomheten.
- kan bidra til utvikling og ivaretakelse av gode rutiner for internkontroll for personvern i virksomheten.
- kan stille krav til leverandører og egen virksomhet om tilfredsstillende informasjonssikkerhet for å ivareta personvernet til de registrerte.
- kan kommunisere og lære bort kravene til personvern til øvrige ansatte i virksomheten som behandler personopplysninger.
- kan identifisere personvernrettslige problemstillinger om behandling av personopplysninger.
- forstår viktige krav og rettigheter i samfunnet generelt og i arbeidslivet spesielt knyttet til personvern.
- forstår behovet for personvern for den enkelte.
- har innsikt i trusler mot personvernet.
Studiet gjennomføres med to samlinger á to dager over ett semester, og i tillegg vil det bli gjennomført et velkomstwebinar. I løpet av samlingene vil det bli forelesninger og arbeid i grupper. Studentene jobber i tillegg med to arbeidskrav som er relevante i forhold til arbeidet med eksamensoppgaven.
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen som også er ment å bidra til økt læringsutbytte. Studiet benytter en digital læringsplattform, hvor det vil være tilgang til ulike læringsressurser og oppgaver og hvor det også vil være muligheter for samhandling.
Det vil bli gjennomført forelesninger av gjesteforelesere med spisskompetanse innenfor bestemte fagområder og temaer. Den pedagogiske tilnærmingen tar utgangspunkt i studentenes arbeidshverdag og har som mål å styrke studentenes handlingskompetanse knyttet til å oversette kunnskap til handling.
For å kunne gå opp til eksamen må kandidaten ha godkjent to arbeidskrav. Disse skal vise at studentene behersker kunnskap om grunnleggende begreper, perspektiver og vurderinger innen de ulike temaer som studiet omhandler, og at de kan anvende disse. Arbeidskravene skal også vise at kandidaten har en faglig forståelse for faget.
Eksamen er en individuell hjemmeeksamen. Ved bedømmelse benyttes karakterene bestått eller ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
DIGITAL - Digital sikkerhetskultur | 3 | 28.06.2023 | Vi gjør oppmerksom på at studiene Personvern og Digital sikkerhetskultur har noe faglig overlapp. Det betyr at det vil være en studiepoengreduksjon i form av 3 studiepoeng i et av emnene ved gjennomføring av begge studier. |