PEDD2210 Individuell veiledning og rådgivning
- EmnekodePEDD2210
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende
Individuell veiledning og rådgivning gir en innføring i veiledningspedagogikk. Emnet inneholder grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet. Veiledningspedagogikk er et vidt felt hvor vi betrakter veiledning som en pedagogisk aktivitet der kommunikasjon og etikk er grunnleggende. Veiledning og rådgivning er relevant for endringsarbeid, kompetanseutvikling, personlig utvikling, tverrfaglighet og konflikthåndtering. Emnet tar opp utfordringer og muligheter knyttet til veiledning på individnivå, hvor også samspill mellom individ og omgivelser inngår.
Læringsutbytte
Ved bestått emnet har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan hovedtrekkene i et utvalg teorier og tradisjoner innen veiledning og rådgivning
- kan gjøre rede for hvilke funksjoner og roller veiledning og rådgivning har i ulike virksomheter
- kan finne, vurdere og vise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og fremstille dette muntlig og skriftlig slik at det belyser en aktuell problemstilling
- har kunnskaper om systemrettet veiledning, rådgivning og tverrfaglig samarbeid
Studenten
- kan dele opplevelser og erfaringer samt reflektere sammen med andre rundt ulike veiledningsprosesser
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere en til en-veiledning
- kan beskrive, anvende, vurdere og reflekterer over ulike modeller og metoder både muntlig og skriftlig
- kan drøfte bruk av veiledning i ulike kontekster med tanke på individuelle lærings-, endrings- og utviklingsprosesser
Studenten
- kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske utfordringer knyttet til individuell veiledning i ulike kontekster
- kan reflektere over egne faglige valg og utøvelse i veiledning
Individuell veiledning og rådgivning er et samlingsbasert emne, med to fysiske samlinger. Samlingene suppleres med nettseminar og nettressurser.
Emnet vil legge opp til en veksling mellom
- Forelesninger
- Seminarer
- Praktiske øvelser
- Oppgaveløsning
- Hverandrevurdering
Det legges vekt på å skape undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer samt reflektere sammen rundt ulike veiledningsprosesser.
Arbeidskrav:
- Skriftlig fagoppgave i gruppe
- Skriftlig individuell fagoppgave
- Gjennomføre 3 individuelle veiledninger i praksis
- 50 % oppmøteplikt på fysisk samling og nettseminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 1 Uke(r) |
| 40 | |
Muntlig eksamen | 1 Dag(er) | 60 | Hjelpemidler på muntlig del avtales mellom studenter og faglærere. |
Eksamen består av to deler:
Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen med rapport etter gjennomførte veiledninger. Varighet 1 uke. Prestasjonen teller 40% av samlet karakter
Del 2: Individuell muntlig eksamen – case og faglig diskusjon. Varighet 1 dag. Prestasjonen teller 60% av samlet karakter
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
PED1006 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter I | 15 | 01.01.2024 | Emnene overlapper med 100 % |
PEDD1008 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter I | 15 | 01.01.2024 | Emnene overlapper med 100 % |