PEDD2002 Pedagogisk utviklingsarbeid
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: PEDD1001, PEDD1002, PEDD1003 og PEDD1004 eller tilsvarende.
Emnet Pedagogisk utviklingsarbeid tar for seg hvordan vi på ulike systemnivå (individ, gruppe, organisasjon) kan virke til det beste for å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid.
Emnet tar opp teorier, forskning og praktiske erfaringer med pedagogisk utviklingsarbeid i ulike virksomheter, hvor det er fokus på samhandling, veiledning og endringsarbeid for å fremme og forbedre pedagogisk praksis. Et eksempel på dette vil være kjennskap til de mest aktuelle metodene for å gjennomføre pedagogisk utvikling på skole- og klasseromsnivå. Studiet baserer seg på et helhetlig syn på læring, og det vil bli lagt spesiell vekt på premisser for involvering og samhandling mellom ulike aktører. Evalueringsarbeid, kvalitetsutvikling og juridiske aspekter ved utvikling blir også behandlet i dette emnet.
De vitenskapelig ansatte med ansvar for studiet vil ha pedagogisk utviklingsarbeid som sitt forsknings- og utviklingsfelt. Forskning samt pågående utviklingsarbeid vil dermed danne grunnlag for undervisningsopplegget. Emnet er samlingsbasert og bruker nettressurser mellom samlingene på campus.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har innsikt i forholdet mellom forskning, teori og erfaring med pedagogisk utviklingsarbeid.
- kjenner til de mest aktuelle metodene for å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid på ulike systemnivå.
- har metodisk kunnskap om sentrale tilnærminger i utviklings- og endringsprosesser i pedagogiske virksomheter.
Studenten
- kan sette i gang et pedagogisk utviklingsarbeid og definere sentrale utfordringer i arbeidet
- kan evaluere egne og andres gjennomførte utviklingsprosjekter
- kan anvende innovative og entreprenørielle læringsformer til å fremme utvikling i pedagogiske virksomheter.
Studenten
- kan analysere og vurdere hvilke faktorer som påvirker et pedagogisk utviklingsarbeid
- evner å kritisk vurdere utviklingsprosesser i organisasjoner med pedagogisk praksis
- viser selvstendighet og refleksjon i overveielser rundt planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogisk utviklingsarbeid
- kan delta i diskusjoner om pedagogisk utviklingsarbeid og argumentere for ulike aspekter ved planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsprosessen sammen med medstudenter i undervisningssammenheng
Emnet er nett- og samlingsbasert, og har en praksisnær undervisningstilnærming hvor studentene møter faget gjennom prinsipper fra problembasert læring, aksjonslæring og annet refleksjonsarbeid. Undervisningen legger opp til en veksling mellom nettbaserte forelesninger, forelesninger og seminarer på campusbaserte samlinger, studentpresentasjoner, selvstudium, feltarbeid, praktiske øvelser og oppgaveskriving.
Det gis nettbasert veiledning til arbeidskravene. Studentene får en vurdering av arbeidskravene sine i læringsplattformen Canvas.
I løpet av emnet skal studentene gjennomføre to praktiske øvelser med rapportering. Den ene øvelsen er et arbeidskrav i gruppe og den andre øvelsen er et individuelt arbeidskrav.
Arbeidskrav 1 er en skriftlig rapport i gruppe. Arbeidskravet tar utgangspunkt i at studentene skal gjøre seg kjent med et utviklingsarbeid i en praksis hvor pedagogisk arbeid inngår.
Arbeidskrav 2 er et skriftlig individuelt arbeid. Arbeidskravet relateres til pedagogisk ledelse, og skal levere som et refleksjonsnotat.
Arbeidskrav 3 er minimum 50 % oppmøte til all undervisningsaktivitet i emnet (samlinger og seminar).
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Eksamen på dette emnet er individuell 3-dagers hjemmeeksamen (HJ).
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A –F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | Kandidatene kan ha pensumlitteraturen og andre relevante trykte og skrevne ressurser tilgjengelig. Det stilles krav om kildehenvisninger i henhold til gjeldende APA-standard. |