PEDD1011 Sosialisering, utdanning og samfunn
- EmnekodePEDD1011
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
Emnet tar for seg forholdet mellom samfunn, sosialisering og utdanning nasjonalt og internasjonalt. Sentralt i emnet er begreper som profesjon, ideologi, politikk og demokrati. Videre tar emnet for seg sosialisering og utdanning fra antikken og fram til vår tid. Det legges vekt på endringer i sosialisering, synet på oppdragelse og tenkningen rundt opplæring og utdanning. Ved å gi et historisk blikk på barn og unge, kan oppvekst og utdanning vurderes opp mot samfunnsgitte betingelser.
Emnet dekker et diakront historisk perspektiv over tid, frem til i dag og et synkront, kontemporært perspektiv med aktuelle nasjonale og internasjonale eksempler. Det kombinerer derfor aktuelle, historiske og komparative tilganger.
Emnet har overveiende søkelys på pedagogisk sosiologi, internasjonal komparativ utdanningsforskning og samfunnshistorie. Innholdet i undervisning og arbeidskrav bygger på aktuelle eksempler og vesentlige historiske utviklinger, nasjonalt, europeisk og globalt.
Emnets innhold organiseres i tre problemområder som tar for seg aktuelle, historiske og komparative tilganger:
1. Sosialisering – individ/samfunn
2. Utdanningssystem og institusjonalisering – modernitet
3. Oppveksts- og utdanningspolitikk – Norge i internasjonalt perspektiv
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har oversikt over sammenhenger mellom samfunnsutvikling og utdanningspolitikk i forskjellige samfunnssystemer både nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om utdanningssystemet og andre pedagogiske institusjoner i nyere tid sett ut fra politiske, kulturelle, sosiale, økonomiske og pedagogiske forhold.
- har oversikt over hovedtrekkene i sosialiserings- og utdanningshistorie fra antikken til i dag og har en forståelse av årsakene til sentrale endringer over tid.
Studenten
- kan vurdere utviklingen innenfor utdanning og pedagogikk i et historisk og internasjonalt komparativt perspektiv.
- kan vurdere aktuelle problem i forholdet mellom samfunn og utdanningssystem, og kan reflektere over profesjonenes og pedagogikkens samfunnsrolle.
- kan reflektere over sammenhenger mellom vilkår for sosialisering, oppvekst, pedagogiske institusjoner, skole og utdanning.
- kan formidle emnets innhold både muntlig og skriftlig.
- kan på egen hånd søke litteratur om de tema som tas opp i emnet, lese tekster og framstille skriftlig hovedinnhold og kjernepunkt fra tekstene.
Studenten
- kritisk refleksjon rundt politiske, samfunnsmessige og kulturelle konteksters betydning for sosialisering, oppdragelse, pedagogikk og utdannelse.
- har historisk og kulturell bevissthet om sosialiseringens, pedagogikkens og utdanningsforholdenes avhengighet av tid og sted.
- kan forholde seg kritisk til aktuelle pedagogiske og utdanningstrender
Emnet vektlegger varierte arbeidsformer med fokus både på samarbeid og egenaktivitet. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles arbeidsoppgaver og bidrar til et godt læringsmiljø.
Emne er nettbasert. Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminar, veiledning og gruppebaserte aktiviteter med utgangspunkt i nettbaserte samlinger og ressurser i læringsplattformer. Det er 75% oppmøteplikt på undervisningsaktiviteter på nett.
Det er fire obligatoriske aktiviteter i emnet:
- To individuelle skriftlige oppgaver.
- Gruppeoppgave med muntlig fremlegg
- 75 % oppmøte på undervisningsaktiviteter på nett.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|