PEDD1010 Pedagogisk filosofi, læring og utvikling
- EmnekodePEDD1010
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
«Pedagogisk filosofi, læring og utvikling» er første emne i Årstudium i pedagogikk. Emnet har innledningsvis fokus på innføring i pedagogiske grunnbegreper som omfatter kunnskap, læring, motivasjon, dannelse og didaktikk. Emnets tematikk omfatter videre kunnskap om barn og unges utvikling og oppvekst. Det legges vekt på å formidle kunnskap om barn og unges danning, sosialisering og identitetsutvikling i et komplekst og flerkulturelt samfunn. Et praktisk og teoretisk fokus skal ligge til grunn for det fagstoff som gjennomgås. Til sammen vil emnets innhold dekke ulike syn på oppdragelse og danning i ulike samfunn, og det tas både utgangspunkt i et individperspektiv og et sosialt perspektiv.
Emnet er organisert i tre problemområder:
- Innføring i pedagogiske filosofi og pedagogiske grunnbegreper – i et historisk og kontemporært lys
- Innføring i pedagogisk psykologi
- Pedagogikk i et digitalisert og flerkulturelt samfunn (inkludering og mangfold)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om pedagogiske grunnbegreper og kjenner de sentrale teoriene innenfor de aktuelle pedagogiske og didaktiske fagområder
- har kjennskap til relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
- har kjennskap til hvordan det legges til rette for læring og utvikling i et historisk, filosofisk, samfunnsmessig og psykologisk perspektiv.
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale pedagogiske problemstillinger i eget arbeid og formidle faget internt og eksternt.
- kan trekke fram grunnlinjene i pedagogisk psykologi for å drøfte menneskelig utvikling, motivasjon og læring.
- kan vurdere implikasjonene av informasjonsteknologiens framskritt og påvirkning på barn og unges oppvekst og læringsmiljø.
- kan vurdere og reflektere over egne og andres arbeid og bruke vurdering aktivt for å fremme læring og faglig utvikling.
- kan drøfte ideologiske og faglige implikasjoner av ulike pedagogiske framgangsmåter.
Studenten
- kan drøfte og vurdere hvordan det legges til rette for læring og utvikling.
- kan finne, analysere og vurdere fagkunnskap på en selvstendig og kritisk måte
- kan presentere kjerneinnhold i faglitteraturen både muntlig og skriftlig.
Emnet vektlegger varierte arbeidsformer med fokus både på samarbeid og egenaktivitet. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles arbeidsoppgaver og bidrar til et godt læringsmiljø.
Emne er nettbasert. Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminar, veiledning og gruppebaserte aktiviteter med utgangspunkt i nettbaserte samlinger og ressurser i læringsplattformer. Det er 75% oppmøtekrav på undervisningsaktiviteter på nett.
Det er fire obligatoriske aktiviteter i emnet:
- En individuell skriftlig innleveringsoppgave.
- En praktisk gruppeoppgave med skriftlig rapport.
- En skiftelig oppgave i par.
- 75% oppmøte på undervisingsaktivteter på nett.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 40 | |
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 30 Minutt(er) |
| 60 |