PEDA1000 Pedagogisk kompetanseutvikling
- EmnekodePEDA1000
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen
Studiet er delt i 4 deler:
- Pedagogisk grunnlagstenkning og danning
- Planlegging av undervisning og læring, veiledning og vurderingsarbeid
- Pedagogisk bruk av IKT
- Pedagogisk profesjonalitet
Læringsutbytte
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom undervisning og læring i høyere utdanning.
- har økt forståelse for verdien av studentaktive undervisningsformer, medvirkning i læringsprosesser og relevans for framtidig yrkesliv
- har kunnskap om utforming av undervisningsplaner, studieplaner, veiledningsforløp og evalueringsformer og hvordan de didaktiske faktorene i høyere utdanning gjensidig påvirker hverandre
- har økt kunnskap om danning og etikk og den høyere utdanningens betydning for samfunn og individ
- kjenner prinsipper for å utvikle egen undervisning i høyere utdanning og fremme arbeid med god undervisning i sitt fagmiljø
Studenten
- kan undervise, observere, veilede og gi respons på andres undervisning i en høyere utdanningskontekst
- kan anvende metoder hensiktsmessig på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg for egen undervisning
- er i stand til å dokumentere egen faglig utvikling og demonstrere evne til kritisk refleksjon over egen og andres undervisningspraksis
- kan lage digitale læremidler og anvende digitale teknologier i undervisning i høyere utdanning
Studenten
- er bevisst betydningen av høy studiekvalitet for både studenters, institusjonens og samfunnets behov
- vektlegger studenters dannelse og forståelse for den verdimessige forankring av kunnskap og læring
- kan arbeide etisk og tverrfaglig med allmenne studiefagdidaktiske problemstillinger på løsningsorienterte måter
- skal anerkjenne mangfoldet i studenters forhåndsviten og forutsetninger
- er bevisst høyere utdanningsinstitusjoners rolle i målet om en bærekraftig utvikling
Emnet består av 6 samlinger over ett studieår og gir etter gjennomført og bestått eksamen 10 studiepoeng. Obligatoriske arbeidskrav må være gjennomført og godkjent.
Emnet forutsetter regelmessig arbeidsinnsats. Fravær må kompenseres med relevant innsats.
1. Pedagogisk Credo: Tekst i essayform (få referanser), maks 3000 ord, minimum 1500
2. Didaktikk/Veiledning: Tekst i rapportform som inneholder a) plan for undervisningen, b) referat fra førveiledning med observatører, c) rapporter fra observatør/ene, d) referat fra etterveiledning med observatør/ene og sluttrefleksjon (størrelsen på dokumentet vil variere med observatør/enes rapporter, normalt er disse dokumentene fra 5-8 sider)
3. Ett digitalt medieprodukt (video, læringssti på Canvas, lydfil, e.l.) og en skriftlig rapport om planlegging, gjennomføring og evaluering av produktet (1000-1500 ord)
4. En faglig rapport (m. referanser og litteraturliste) fra utviklingsarbeid som er gjennomført i gruppe, på om lag 5-7000 ord.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Gruppe/Individuell | Semester |
| 60 | |
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe | 40 | Tillatte hjelpemidler: Semesteroppgaven |
- Skriftlig semesteroppgave som består av to deler: en utviklingsoppgave i gruppe og et individuelt refleksjonsnotat. Utviklingsoppgaven har et omfang på om lag 5000-7000 ord. Refleksjonsnotatet har et omfang på om lag 1500-3000 ord. Teller 60% av karakteren i emnet.
- Muntlig eksamen i gruppe. Teller 40% av karakteren i emnet.
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen følger samme eksamensform som ordinær eksamen så fremt det er mulig. I tilfeller hvor ordinær eksamensform vanskelig lar seg gjennomføre (f.eks. for enkeltstudenter), gjøres det et unntak ved at den muntlige delen av eksamen gjennomføres individuelt.