PED2050 Arbeid med barn og unge
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Studenten må gjøre et prioritert valg mellom programmets to fordypningsemner, hvorav dette er det ene og det andre emnet er PED2060 Pedagogisk ledelse og kunnskapsutvikling.
Det tas forbehold om at fordypningsemnet ikke vil sette i gang dersom det er for få påmeldte studenter. Dersom det blir flere søkere enn plasser, kan det bli aktuelt med rangering. Rangering vil da baseres på følgende kriterier: 1) antall gjennomførte studiepoeng i studieprogrammet, det vil si om studenten har fulgt normert studieprogresjon gjennom 1. studieår, og 2) karaktersnitt for emner tatt første studieår.
Emnet er en fordypning i arbeid med barn og unge som skal bidra til utvidet kunnskap, ferdighet og kompetanse i å fremme alle barn og unges trivsel, trygghet, læring og utvikling innenfor en ramme av medvirkning, demokrati og bærekraft. Mangfold og perspektiver på danning og inkludering inngår i dette. Pedagogens rolle og oppgaver i å tilrettelegge for gode lærings- og utviklingsbetingelser uavhengig av arena eller institusjon er omdreiningspunkt. Tverrfaglig samarbeid og systemteoretisk forståelse vil også bli belyst. Med utgangspunkt i filosofisk, utviklingspsykologisk, sosiologisk, pedagogisk, didaktisk og etisk teori skal emnet bidra til en kreativ, kritisk og analytisk tilnærming til, og i, pedagogisk arbeid med barn og unge.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom menneskesyn, læring og utvikling
- har kunnskap om betingelser for medvirkning, danning og demokrati
- har kunnskap om ulike arenaer for arbeid med barn og unge, herunder samfunnets målsettinger for arenaene
- har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og relevante arbeidsmåter
Studenten
- kan problematisere og kritisk vurdere faktorer av betydning for barns læring, utvikling og danning, mulighet for medvirkning og demokratisk deltagelse, både på individuelt og institusjonelt nivå, samt i tverrfaglig samarbeid
- kan anvende pedagogisk og didaktisk teori i arbeid med barn og unge
- kan legge til rette for gode prosesser for læring, utvikling og danning for alle barn og unge
Studenten
- kan initiere, etablere, og gjennomføre prosesser som fremmer alle barns læring, utvikling og danning
- kan på selvstendig grunnlag gjøre kritiske og etiske vurderinger av prosesser knyttet til pedagogisk arbeidet med barn og unge
- kan bidra med pedagogiske vurderinger i tverrfaglig samarbeid rundt barn og unge
Det legges opp til en veksling i arbeidsmåter for å fremme kunnskap og forståelse for sentrale pedagogiske begrep og situasjoner. Forelesning, seminar, lese- og skrivearbeid, case og prosjekt er sentrale læringsrammer. Aktiviteter som observasjon, refleksjon, presentasjon, drøfting og veiledning, både individuelt og i gruppe, inngår i disse.
Emnet har 50% oppmøteplikt på all undervisning gjennom hele semesteret. Videre er følgende arbeidskrav obligatoriske:
- Individuelt skriftlig arbeid
- Skriftlig gruppeoppgave
- Individuelt skriftlig arbeid knyttet til å arbeide fram tema og problemstilling for eksamensoppgaven
Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Hvis arbeidskravene ikke godkjennes er det ikke mulig å gå opp til eksamen.
Eksamen i emnet er skriftlig hjemmeeksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Hjemmeeksamens varighet er 1 uke (7 dager).
Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen i samsvar med gjeldende regelverk.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 7 Dag(er) |
|