PED2045 Veiledning - teori og praksis

    • Emnekode
      PED2045
    • Studiepoeng
      30
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
Emnets innhold

Veiledning er relevant i forbindelse med endringsarbeid, kompetanseutvikling, personlig utvikling, tverrfaglighet og konflikthåndtering i flere virksomheter. Emnet gir en innføring i grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet, med vekt på kommunikasjon og etikk. I emnet veiledning gis det en innføring i veiledningspedagogikk. Det undervises i grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet, med vekt på kommunikasjon og etikk. Studentene får god erfaring med utprøving og øving i ulike strategier og metoder, både på individ- og gruppenivå.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om faglitteratur og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
  • har kunnskap om filosofisk og etisk grunnlag for veiledning
  • har kunnskap om veiledning som kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
  • har kunnskap om hovedtrekkene i et utvalg teorier, tradisjoner og metoder i veiledningsfaget
  • har kunnskap om systemrettet veiledning og tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger, både skriftlig og muntlig
  • kan beskrive, anvende, vurdere og reflektere over ulike modeller og metoder
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning på individ-, gruppe- og systemnivå
  • kan anvende veiledning i ulike kontekster i forbindelse med lærings-, endrings- og utviklingsprosesser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere, delta i og lede veiledningsprosesser
  • kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske utfordringer knyttet til veiledning i ulike kontekster
  • kan kritisk reflektere over egne faglige valg og begrunnelser i utøvelse av veiledning
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil legge opp til undervisning som veksler mellom forelesning og seminarer med vekt på praktiske oppgaver og øvelser, og mye samarbeid i grupper. Det vil være undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer, samt reflektere sammen rundt ulike veiledningsprosesser.

Obligatoriske aktiviteter

Det er fem arbeidskrav i emnet:

  • En skriftlig individuell fagoppgave
  • En skriftlig fagoppgave i gruppe
  • Gjennomføring av to veiledninger på seminar, en individuell veiledning og en gruppeveiledning
  • Studentene skal levere et individuelt skriftlig refleksjonsnotat etter gjennomført obligatorisk veiledning
  • 75 % obligatorisk deltakelse på all undervisning i emnet

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske krav må være godkjent før man kan avlegge eksamen.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen
Eksamen

6-timers individuell skoleeksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED2030 Individuell veiledning og rådgivning
15
01.01.2027
PED2040 Gruppeveiledning og gruppeprosesser
15
01.01.2027
PEDD2210 Individuell veiledning og rådgivning
15
01.01.2027
PEDD2220 Gruppeveiledning og gruppeprosesser
15
01.01.2027
PED1006 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 1
15
01.01.2027
PED1007 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 2
15
01.01.2027
PEDD1008 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 1
15
01.01.2027
PEDD1009 Rådgivning og veiledning i pedagogiske virksomheter del 2
15
01.01.2027
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i pedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)