PED2030 Individuell veiledning og rådgivning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende.

       

Emnets innhold

Individuell veiledning og rådgivning gir en innføring i veiledningspedagogikk. Emnet inneholder grunnleggende og sentrale teorier og tradisjoner innen veiledningsfeltet. Veiledningspedagogikk er et vidt felt hvor vi betrakter veiledning som en pedagogisk aktivitet der kommunikasjon og etikk er grunnleggende. Veiledning og rådgivning er relevant for endringsarbeid, kompetanseutvikling, personlig utvikling, tverrfaglighet og konflikthåndtering. Emnet tar opp utfordringer og muligheter knyttet til veiledning på individnivå, hvor også samspill mellom individ og omgivelser inngår.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan hovedtrekkene i et utvalg teorier og tradisjoner innen veiledning og rådgivning
  • kan gjøre rede for hvilke funksjoner og roller veiledning og rådgivning har i ulike virksomheter
  • kan finne, vurdere og vise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet, og fremstille dette muntlig og skriftlig slik at det belyser en aktuell problemstilling
  • har kunnskap om systemrettet veiledning, rådgivning og tverrfaglig samarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan dele opplevelser og erfaringer samt reflektere i praktiske øvelser sammen med andre rundt ulike veiledningsprosesser
  • kan gjennom praktiske øvelser planlegge, gjennomføre og evaluere en-til-en-veiledning
  • kan beskrive, anvende, vurdere og reflektere over ulike modeller og metoder
  • kan drøfte bruk av veiledning i ulike kontekster med tanke på individuelle lærings-, endrings- og utviklingsprosesser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over, drøfte og vurdere faglige og etiske utfordringer knyttet til individuell veiledning i ulike kontekster
  • kan reflektere over egne faglige valg og utøvelse i veiledning
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil legge opp til en veksling mellom

  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Praktiske øvelser
  • Oppgaveløsning
  • Hverandrevurdering

Det legges vekt på å skape undervisningssituasjoner der studentene skal dele opplevelser og erfaringer, samt reflektere sammen rundt ulike veilednings- og rådgivningsprosesser.

Arbeidskrav

Arbeidskrav:

  1. Skriftlig fagoppgave i gruppe
  2. Skriftlig individuell fagoppgave  
  3. Gjennomføring av tre individuelle veiledninger – hvor en veiledning skal gjennomføres på seminar
  4. Obligatorisk deltakelse på seminar i forbindelse med gjennomføring av arbeidskrav (krav om 75 % oppmøte)

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Eksamen består av to deler:

Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen med rapport etter gjennomførte veiledninger. Varighet 1 uke (7 dager). Prestasjonen teller 40 % av samlet karakter.

Del 2: Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i gitt case. Prestasjonen teller 60 % av samlet karakter.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Tillatte hjelpemidler til eksamen

Del 1: alle hjelpemidler tillatt

Del 2: alle hjelpemidler er tillatt i planleggingsfasen før muntlig eksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
7 Dag(er)
  • Alle
40
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
60
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
PED1006 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter I
15
01.01.2024
Emnene overlapper med 100 %
PEDD1008 Rådgiving og veiledning i pedagogiske virksomheter I
15
01.01.2024
Emnene overlapper med 100 %
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk