PED1012 Pedagogikk og filosofi i et digitalt samfunn
- EmnekodePED1012
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Emnet er en introduksjon til pedagogiske grunnspørsmål og digitale teknologier, og hvordan samfunnsutviklinger endrer forutsetningene for menneskets dannelse, læring og utvikling. Informasjons- og kommunikasjonsteknologier, som kunstig intelligens (KI), aktualiserer sentrale begreper og spørsmål innen pedagogikken og inviterer oss til å tenke rundt disse på nytt. Dette emnet søker å kombinere tidløse spørsmål om hva det vil si å vite, å tenke og å lære, hva det betyr å være dannet, og hva kunnskap er med nåtidige perspektiver, muligheter og utfordringer gjennom nye teknologier, eksempelvis med tanke på mangfold, bærekraft, globalisering, og fremstillinger av disse lokalt og globalt.
Læringsutbytte
Studenten
- Ha innsikt i grunnlagstenkning innenfor pedagogisk filosofi og kunnskapsteori i et digitalt samfunn
- kjenner til ulike perspektiver på aktuelle pedagogiske problemstillinger og etiske spørsmål knyttet til teknologibruk
- har kunnskap om samspillet mellom utdanning, samfunn og digitale teknologier
Studenten
- kan alene og sammen med andre reflektere over verdigrunnlaget i teknologimediert informasjon
- kan identifisere og drøfte ideologisk grunnlag og maktstrukturer i ulike tekster og argumentasjon
- kan reflektere kritisk rundt samspillet mellom det kognitive, sosiale og kulturelle, og informasjons- og kommunikasjonsteknologier i læringsprosesser
- kan bruke kjernebegreper i pedagogisk filosofi i kritisk refleksjon og diskusjon i skriftlig og muntlig arbeid
Studenten
- kan individuelt og i samarbeid med andre bruke relevante informasjons- og kommunikasjonsteknologier kritisk og på måter som støtter egen tenking og læring
- kan selvstendig skrive argumenterende tekster om pedagogiske problemstillinger på et akademisk nivå
- kan vurdere etikk, moral, læring og tenking i egen studiehverdag
Dette emnet fordrer at studentene i høy grad er aktive i deltagelse på seminarer, i undervisning og i individuelt arbeid, og kan forholde seg til teori og praksis. Dette innebærer å bruke teori for å forstå praksis, og motsatt. Dette gjøres gjennom en veksling mellom teori (forelesninger og pensum) og praktiske oppgaver. Enkelte forelesninger kan foregå på engelsk.
- Ett muntlig gruppearbeidskrav
- 75% oppmøte på all undervisning gjennom hele semesteret.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
| Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
|---|---|---|---|
PED1010 Examen philosophicum for bachelor i pedagogikk | 10 | 01.08.2026 | |
PEDD1014 Pedagogikk og filosofi i et digitalt samfunn | 10 | 01.08.2026 |