PED1004 Pedagogisk utviklingsarbeid

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      PED1002 og PED1003 eller tilsvarende.

Emnets innhold

Emnet ”Pedagogisk utviklingsarbeid” tar for seg hvordan vi på ulike systemnivå (individ, gruppe, organisasjon) kan virke til det beste for å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid.

Studiet tar opp teorier, forskning og praktiske erfaringer med pedagogisk utviklingsarbeid i ulike virksomheter, hvor det er fokus på samhandling, veiledning og endringsarbeid for å fremme og forbedre pedagogisk praksis. Et eksempel på dette vil være kjennskap til de mest aktuelle metodene for å gjennomføre pedagogisk utvikling på skole- og klasseromsnivå. Studiet baserer seg på et helhetlig syn på læring, og det vil bli lagt spesiell vekt på premisser for involvering og samhandling mellom ulike aktører. Evalueringsarbeid, kvalitetsutvikling og juridiske aspekter ved utvikling blir også behandlet i dette emnet.

De vitenskapelig ansatte med ansvar for studiet vil ha pedagogisk utviklingsarbeid som sitt forsknings- og utviklingsfelt. Forskning samt pågående utviklingsprosjekter vil dermed danne grunnlag for undervisningsopplegget.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i forholdet mellom teori og praksis i ulike former for pedagogisk utviklingsarbeid.
  • kjenner til de mest aktuelle metodene for å gjennomføre pedagogisk utvikling på ulike systemnivå.
  • har innsikt i sentrale juridiske bestemmelser knyttet til utviklings- og endringsarbeid i pedagogiske virksomheter.
Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å analysere hvilke faktorer som påvirker et pedagogisk utviklingsarbeid.
  • kan sette i gang et pedagogisk utviklingsarbeid og definere sentrale utfordringer i arbeidet.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan evaluere egne og andres gjennomførte utviklingsprosjekter.
  • kan anvende innovative læringsformer for å fremme utvikling i pedagogiske virksomheter.
  • kan delta i diskusjoner om pedagogisk utviklingsarbeid og argumentere for ulike aspekter ved planlegging, gjennomføring og evaluering av utviklingsprosessen sammen med medstudenter i undervisningssammenheng

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil legge opp til en veksling mellom forelesninger, seminarer, praktiske øvelser og oppgaveskriving.

Det gis veiledning til arbeidskrav 1 og 2. Studentene får en vurdering av arbeidskravene sine i læringsplattformen Canvas.

Arbeidskrav

I løpet av emnet skal studentene gjennomføre to praktiske øvelser med rapportering. Den ene øvelsen er et arbeidskrav i gruppe og den andre øvelsen er et individuelt arbeidskrav.

Arbeidskrav 1 i gruppe tar utgangspunkt i at studentene skal gjøre seg kjent med et pedagogisk utviklingsarbeid i en praksis hvor pedagogisk arbeid inngår. Gruppa skal møte, samtale med og observere folk i praksis og skrive notater fra dette samt studere relevante dokumenter knyttet til arbeidet, og også knytte arbeidet til teoristoff fra pensum der dette er relevant. Arbeidet skal dokumenteres gjennom innlevering av rapport på ca. 5000 ord som gir en fyldig beskrivelse og vurderinger fra arbeidet.

Arbeidskrav 2 handler om pedagogisk ledelse, og skal leveres både som et refleksjonsnotat (ca. 2000 ord) og en presentasjon. Her skal studentene individuelt redegjøre for hva de legger i pedagogisk ledelse og hvilke aspekter de tenker at er særlig viktig for å få til god pedagogisk ledelse. Dette skal begrunnes gjennom faglige relevante perspektiv.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før man kan avlegge eksamen.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Det er krav om 75 prosent oppmøte til all undervisning, også seminarer.

Hvis fraværet ditt overstiger 25% må du kompensere for dette med et ekstra arbeidskrav. Fravær som til sammen overstiger 50% fører til at du ikke kan gå opp til eksamen. Vi registrerer oppmøte med signatur eller med opprop. Du som student må selv ta ansvar for å signere oppmøteprotokollen, eventuelt at du blir registrert ved opprop.

Vurdering

Eksamen i emnet er en individuell muntlig prøve (ca. 20 minutter). Den muntlige prøven gjennomføres med to sensorer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A –F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
20 Minutt(er)
Studentene kan ha med kopi av gjennomførte arbeidskrav fra emnet.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk