PDK1000 Profesjonsfaglig digital kompetanse

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt, Kongsvinger, Tynset
    • Forkunnskapskrav

      Se opptakskrav

Emnets innhold

Profesjonsfaglig digital kompetanse er mer enn grunnleggende digital innsikt og kompetanse. Emnet gir gjennom en utvidet forståelse av kompetansebegrepet en innføring i hvordan PfDK er med å skape rammene for lærerens undervisningspraksis og skoleutvikling. Det blir lagt vekt på hvordan digitalisering og teknologiutvikling preger skoleutvikling og lærerens profesjonelle utvikling, etikk, kritisk vurdering av digitale ressurser, og integrasjon av digital teknologi i undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse av hvordan den digitale utviklingen utvider og utfordrer innhold, arbeids- og vurderingsformer i fag
  • har kunnskap om lovverk, retningslinjer og etiske problemstillinger knyttet til deltakelse i og bruk av digitale medier
  • har kunnskap om digitale og sosiale mediers rolle i barn og unges oppvekst og danningsprosesser.
  • har kunnskap om hvordan digital teknologi kan bidra til å motivere og støtte elevers læringsprosess
  • kjenner relevant teori og forskning om digitaliseringsprosesser i skole og utdanning
Ferdigheter

Studenten

  • kan integrere digital teknologi i undervisning for å støtte faglig progresjon og utvikling av grunnleggende ferdigheter
  • kan veilede elever i deltakelse og kreative prosesser i digitale medier.
  • kan selv utøve digital dømmekraft og veilede elever i utøvelsen av kritisk tenking og etisk refleksjon på digitale arenaer.
  • Kan selvstendig og kritisk vurdere og velge digitale læremidler og ressurser med utgangspunkt i pedagogisk teori og forskning.
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring og kreative læringsprosesser i teknologirike læringsomgivelser
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø gjennom bruk av digital teknologi, selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan reflektere over og tilpasse egen rolle som lærer til ulike aktiviteter og digitale omgivelser
  • kan delta i profesjonelle læringsfellesskap for læring, utvikling og kunnskapsdeling på digitale arenaer
  • kan vurdere og evaluere digital teknologi for bruk i undervisning på kritisk, profesjonsfaglig og etisk grunnlag.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Nettbaserte og fysiske samlinger
  • Forelesning 
  • Gruppearbeid 
  • Seminarer 
  • Studentpresentasjoner 
  • Selvstudium og arbeidskrav 
  • Refleksjonsnotater
  • Veiledning 
  • Bruk av læringsplattformen Canvas 
  • Bruk av andre digitale verktøy i undervisning og studentenes læringsarbeid 
Arbeidskrav

To arbeidskrav. Ett individuelt skriftlig, og ett gruppeframlegg.

Vurdering

Mappeeksamen basert på arbeidskravene, hvor den første delen er videreutvikling av det første skriftlige arbeidskravet og det andre et refleksjonsnotat over prosessen knyttet til gruppeframlegget.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk