PAB2004 Psykososialt arbeid - ulik praksis, teori og etiske dilemmaer
- EmnekodePAB2004
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
- Ulike modeller og metoder i fagteoretisk arbeid
- Overordnede og lokale rammebetingelser
- Nettverksarbeid
- Barneperspektiv
- Samarbeid mellom offentlige og frivillige
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan identifisere, analysere, og evaluere egne strategier og tilnærmingsmåter i konkret arbeid med barn og unge
- kan identifisere, analysere, og evaluere samarbeidspartneres strategier og tilnærmingsmåter i konkret psykososialt arbeidet med barn og unge
Studenten
- kan anlegge et barneperspektiv på egen praksisutøvelse
- kan identifisere strukturelle rammebetingelser for egne og andres tilnærmingsmåter i konkret arbeid med barn og unge
Studenten
- kan analysere egne fagteoretiske ståsted
- kan identifisere hvordan ulike faktorer påvirker arbeidet med barn og ungdoms evne til å mestre psykososiale utfordringer
• forelesning
• gruppearbeid
• selvstudium
• oppgaveskriving
• veiledning
• bruk av læringsplattform Canvas
I tilknytning til emnet Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teori og etiske dilemmaer skal det leveres 1. skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet skal gi studenten trening i å gi en faglig begrunnelse for valg av emnerelevant tema og trening i formulering av en problemstilling.
Deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
Emnet avsluttes med en individuell skriftlig oppgave. Prestasjonene vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studenten har krav på 2 timer individuell veiledning knyttet til arbeidet med oppgaven.