PAB2004 Psykososialt arbeid - ulik praksis, teori og etiske dilemmaer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold
  • Ulike modeller og metoder i fagteoretisk arbeid
  • Overordnede og lokale rammebetingelser
  • Nettverksarbeid
  • Barneperspektiv
  • Samarbeid mellom offentlige og frivillige

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere, analysere, og evaluere egne strategier og tilnærmingsmåter i konkret arbeid med barn og unge
  • kan identifisere, analysere, og evaluere samarbeidspartneres strategier og tilnærmingsmåter i konkret psykososialt arbeidet med barn og unge
Ferdigheter

Studenten

  • kan anlegge et barneperspektiv på egen praksisutøvelse
  • kan identifisere strukturelle rammebetingelser for egne og andres tilnærmingsmåter i konkret arbeid med barn og unge
Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere egne fagteoretiske ståsted
  • kan identifisere hvordan ulike faktorer påvirker arbeidet med barn og ungdoms evne til å mestre psykososiale utfordringer
Arbeids- og undervisningsformer

• forelesning

• gruppearbeid

• selvstudium

• oppgaveskriving

• veiledning 

• bruk av læringsplattform Canvas

Arbeidskrav

I tilknytning til emnet Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teori og etiske dilemmaer skal det leveres 1. skriftlig individuelt arbeidskrav.  Arbeidskravet skal gi studenten trening i å gi en faglig begrunnelse for valg av emnerelevant tema og trening i formulering av en problemstilling.

Deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.

Vurdering

Emnet avsluttes med en individuell skriftlig oppgave. Prestasjonene vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studenten har krav på 2 timer individuell veiledning knyttet til arbeidet med oppgaven.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning