PAB2002 Psykisk helse hos barn og unge

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Utviklingspsykologi

  • Identitetsdannelse
  • Kulturforståelse
  • Resilens
  • Mestring og marginalitet
  • Psykisk helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Etikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver på barn og unges utvikling og identitetsdannelse
  • har god kjennskap til psykiske plager og lidelser hos barn og unge
  • har inngående kunnskap om forhold som hemmer og fremmer god psykisk helse
  • har inngående kunnskap og forståelse for hvordan sosiale problemer, rusmiddelmisbruk og psykiske lidelser i barns og ungdoms nære omgivelser påvirker barns og ungdoms utvikling
Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for og forsterke barn og unges egenverd gjennom tilrettelegging av muligheter for bruk av deres egne ressurser
  • kan gjøre en kritisk og etisk refleksjon over egen praksis
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende teori som underlag for vurdering av ulike universelle, selektive og indiserte tiltak som fremmer utvikling av god psykisk helse hos barn og unge
  • kan vurdere ulike tverrfaglige innsatsers muligheter og begrensninger i arbeide med psykososiale og psykiske vansker hos barn og unge
Arbeids- og undervisningsformer

• forelesning

• gruppearbeid

• selvstudium

• oppgaveskriving

• veiledning 

• bruk av læringsplattform Canvas

Arbeidskrav

I tilknytning til emnet Psykisk helse hos barn og unge skal det leveres 1. skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet skal gi studenten nødvendig trening i kobling mellom sentrale faglige begreper og egne praksiserfaringer.

Forøvrig er deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 6 timer. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning