PAB2001 Kompetanse- og tjenesteutvikling

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår, 2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold
  • Psykisk helse
  • Makt /avmakt
  • Etikk
  • Aktuell lovgivning
  • Forebygging
  • Kommunikasjon, samhandlingsteori og relasjonskompetanse
  • Behovskartlegging i psykososialt arbeid
  • Brukerstyring i tjenesteutvikling
  • Tverrfaglig samarbeid i tjenesteutvikling

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har utvidet kunnskap og forståelse for grunnleggende vilkår for å fremme barn og ungdoms vekst og læring 
  • har kunnskap om barns rettigheter i henhold til eksisterende lovverk
  • har inngående kunnskaper om psykisk helsefremmende utviklingsarbeid som underlag for tjenesteutvikling
  • har inngående kunnskap om ulike medvirkningsmetoder i tjenesteutvikling 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap til faglig forankret tjenesteutvikling rettet mot helhetlig arbeid med barn og unge
  • kan planlegge medvirkningsbaserte prosesser og rapporteringer
  • kan anvende kunnskap til faglig og etisk refleksjon over egen praksisutøvelse 
  • kan kritisk reflektere over hvordan utviklingsarbeid kan gjennomføres i praksis 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å styrke lokal kompetanse om barn og unges psykiske helse i et samlet sektoroverskridende og samordnet lokalt tilbud
  • kan bidra til kvalitetssikring og tverrfaglighet i tjenestetilbudet rettet mot barn og unge
  • kan reflektere over egne bidrag i direkte møte med, og samarbeid med barn/unge og tverrfaglige/tverretatlige samarbeidspartnere
Arbeids- og undervisningsformer

• forelesning

• gruppearbeid

• selvstudium

• oppgaveskriving

• veiledning 

• bruk av læringsplattform Canvas

Arbeidskrav

I tilknytning til emnet Kompetanse- og tjenesteutvikling skal det leveres 3 skriftlige halvårlige grupperapporter. Rapportene leveres i slutten av de 3 første semestrene. Gjennom rapporteringen får veileder innsikt i gruppemedlemmenes samarbeid og prosess fram mot oppgaveinnlevering i 4. semester.

Den tverrfaglige gruppen har maks 8 medlemmer og jobber med en gruppeoppgave gjennom alle fire semestre. Gruppeoppgaven har ikke selvstendig vurdering, men er utgangspunkt for en muntlig eksamen. 

For øvrig er deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.

Vurdering

Muntlig individuell eksamen som baserer seg på innlevert gruppeoppgave.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Endring av tekst til diskusjon.
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning