PAB2001 Kompetanse- og tjenesteutvikling
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår, 2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
- Psykisk helse
- Makt /avmakt
- Etikk
- Aktuell lovgivning
- Forebygging
- Kommunikasjon, samhandlingsteori og relasjonskompetanse
- Behovskartlegging i psykososialt arbeid
- Brukerstyring i tjenesteutvikling
- Tverrfaglig samarbeid i tjenesteutvikling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har utvidet kunnskap og forståelse for grunnleggende vilkår for å fremme barn og ungdoms vekst og læring
- har kunnskap om barns rettigheter i henhold til eksisterende lovverk
- har inngående kunnskaper om psykisk helsefremmende utviklingsarbeid som underlag for tjenesteutvikling
- har inngående kunnskap om ulike medvirkningsmetoder i tjenesteutvikling
Studenten
- kan anvende kunnskap til faglig forankret tjenesteutvikling rettet mot helhetlig arbeid med barn og unge
- kan planlegge medvirkningsbaserte prosesser og rapporteringer
- kan anvende kunnskap til faglig og etisk refleksjon over egen praksisutøvelse
- kan kritisk reflektere over hvordan utviklingsarbeid kan gjennomføres i praksis
Studenten
- kan bidra til å styrke lokal kompetanse om barn og unges psykiske helse i et samlet sektoroverskridende og samordnet lokalt tilbud
- kan bidra til kvalitetssikring og tverrfaglighet i tjenestetilbudet rettet mot barn og unge
- kan reflektere over egne bidrag i direkte møte med, og samarbeid med barn/unge og tverrfaglige/tverretatlige samarbeidspartnere
• forelesning
• gruppearbeid
• selvstudium
• oppgaveskriving
• veiledning
• bruk av læringsplattform Canvas
I tilknytning til emnet Kompetanse- og tjenesteutvikling skal det leveres 3 skriftlige halvårlige grupperapporter. Rapportene leveres i slutten av de 3 første semestrene. Gjennom rapporteringen får veileder innsikt i gruppemedlemmenes samarbeid og prosess fram mot oppgaveinnlevering i 4. semester.
Den tverrfaglige gruppen har maks 8 medlemmer og jobber med en gruppeoppgave gjennom alle fire semestre. Gruppeoppgaven har ikke selvstendig vurdering, men er utgangspunkt for en muntlig eksamen.
For øvrig er deltakelse i undervisning og gruppearbeid obligatorisk. Det foretas nærværsregistrering. I henhold til Helsedirektoratets kravspesifikasjoner må hver student få bekreftet tilstedeværelse i minimum 300 arbeidstimer pr. år fordelt over 8 måneder pr. år. Det er krav om 75% tilstedeværelse på samlinger. Dette gjelder både undervisning og seminarer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |