OPS3000 Operativ ledelse, samhandling og kommunikasjon ved kritiske hendelser

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold
  • Kommunikasjon og samhandling ved krise og katastrofearbeid
  • Operativ ledelse
  • Operativ psykologi
  • Profesjonelle roller og forventninger
  • Risikovurdering
  • Beslutningstaking
  • Totalforsvaret

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om kommunikasjon og tverrprofesjonell samhandling i kriser og katastrofer
  • Har inngående kunnskap om operativ ledelse og koordinering av ressursene i totalforsvaret ved kriser og katastrofer
  • Har kunnskap om sentrale teorier og metoder for risiko og sikkerhetsvurdering ved arbeid i krise- og katastrofesituasjoner på profesjons- og etatsnivå
  • Har kunnskap om fagutvikling og forskning innenfor operativ ledelse, tverrprofesjonell samhandling og kommunikasjon i kriser og katastrofer
  • Har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan beherske beslutningstagning i operative situasjoner preget av risiko og krise i totalforsvaret (samfunnets samlede beredskapsressurser).
  • Kan vurdere og forholde seg kritisk til informasjon og anvende denne informasjonen til å ta begrunnede valg i kriser og katastrofer
  • Kan beherske etablering av rammer for oppdragsløsning med utgangspunkt i det aktuelle virkelighetsbilde, herunder trekke inn aktører som med utgangspunkt i deres sektoransvar og ressurser skal trekkes inn i håndteringen av en hendelse
  • Kan beherske koordinering og samhandling tverrprofesjonelt og bidra til å skape felles situasjonsforståelse
  • Kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i oppdragsløsningen ved en kritisk hendelse.
Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i hvordan ledelse, samhandling og kommunikasjon påvirker oppdragsløsning ved kritiske hendelser.
  • Har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger som kan oppstå i krise- og katastrofesituasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger 
  • Selvstudier
  • Gruppearbeid
  • Øvelser og simuleringer 
Arbeidskrav
  • 4 individuelle oppgaver
  • 80% deltakelse på samlinger
Vurdering

Individuell skriftlig oppgave basert på eksamensøvelse på siste samling.

Vurderes med karakter A - F

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
1 Semester
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
OLS1000 Operativ kriseledelse, samhandling og kommunikasjon
7,5
31.08 24
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring