OLS1000 Operativ kriseledelse, samhandling og kommunikasjon
- EmnekodeOLS1000
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen
• Kommunikasjon og samhandling ved krise og katastrofearbeid
• Operativ ledelse
• Operativ psykologi
• Profesjonelle roller og forventninger
• Risikovurdering
• Beslutningstaking
• Totalforsvaret
• Prinsipper for helsehjelp ved kriser og katastrofer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
• har kunnskap om kommunikasjon og tverrprofesjonell samhandling i kriser og katastrofer
• har kunnskap om operativ ledelse og koordinering av ressursene i totalforsvaret ved kriser og katastrofer
• har kunnskap om sentrale teorier og metoder for risiko og sikkerhetsvurdering ved arbeid i krise- og katastrofesituasjoner på
profesjons- og etatsnivå
• har kunnskap om fagutvikling og forskning innenfor operativ ledelse, tverrprofesjonell samhandling og kommunikasjon i kriser og katastrofer
• kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Studenten
• kan beherske beslutningstagning i operative situasjoner preget av risiko og krise i totalforsvaret (samfunnets samlede beredskapsressurser).
• kan vurdere og forholde seg kritisk til informasjon og anvende denne informasjonen til å ta begrunnede valg i kriser og katastrofer
• kan beherske etablering av rammer for oppdragsløsning med utgangspunkt i det aktuelle virkelighetsbilde, herunder trekke inn aktører som med
utgangspunkt i deres sektoransvar og ressurser skal trekkes inn i håndteringen av en hendelse
• kan beherske koordinering og samhandling tverrprofesjonelt og bidra til å skape felles situasjonsforståelse
• kan vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i oppdragsløsningen ved en kritisk hendelse
Studenten
• har innsikt i hvordan ledelse, samhandling og kommunikasjon påvirker oppdragsløsning ved kritiske hendelser
• har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger som kan oppstå i krise- og katastrofesituasjoner
• Forelesninger (fysiske og digitale)
• Selvstudier
• Gruppearbeid
• Øvelser og simuleringer (fysisk og ved bruk av digitale verktøy)
• Seminar
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|