NOAN3002 Didaktiske perspektiver på norsk som andrespråk for voksne

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Studenten må ha gjennomført og bestått emne 1 "Språk og språkutvikling i et andrespråksperspektiv" eller ha tilsvarende kunnskaper før man kan framstille seg til eksamen

Emnets innhold
  • Læreplaner og læremidler
  • Utvikling av produktive og reseptive muntlige ferdigheter
  • Utvikling av språklig bevissthet i en flerspråklig kontekst
  • Grunnleggende og videre lesing og leseopplæring for voksne med norsk som andrespråk
  • Skriving og skriveopplæring for voksne med norsk som andrespråk
  • Vurdering, testing og kartlegging av språkferdigheter
  • Andrespråkspedagogiske perspektiver i forskjellige fag
  • Sammenhenger mellom språkkompetanse og andrespråkslæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante læreplaner og om analoge og digitale læringsressurser for voksne som har norsk som andrespråk
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om voksnes lese- og skriveopplæring og utvikling av muntlig språk hos voksne med norsk som andrespråk
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om arbeidsrettet språkopplæring
  • har kunnskap om vurdering av voksnes muntlige og skriftlige andrespråksferdigheter, og kjenner til Det felles europeiske rammeverket for språk
Ferdigheter

Studenten

  • kan gi faglig funderte analyser av relevante læreplaner og analoge og digitale læremidler for voksne, som har norsk som andrespråk
  • kan legge fram begrunnede undervisningsopplegg for muntlig opplæring for voksne med norsk som andrespråk, inkludert opplegg for utvikling av ord og begreper
  • kan presentere begrunnede opplegg for lese- og skriveopplæring for voksne som har norsk som andrespråk, og gi hensiktsmessig tilbakemelding i ulike faser av opplæringen
  • kan analysere og vurdere tester, kartleggingsprøver og andre vurderingsformer beregnet på voksne med norsk som andrespråk
  • kan bruke deltakernes språklige repertoarer som ressurs i norskopplæringen
  • kan benytte digitale verktøy i undervisning og legge til rette for utvikling av digitale ferdigheter hos voksne
  • kan involvere miljøer, arbeidsliv og institusjoner på opplæringsstedet som en del av opplæringen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av kunnskaps- og erfaringsbasert undervisning, muntlig og skriftlig, av voksne med norsk som andrespråk
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform Canvas. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart. 

En viktig del av studiet er et praksisorientert utviklingsarbeid som prøver ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap på egen arbeidsplass. Studentene får individuell veiledning til prosjektet, og rapport fra prosjektet utgjør eksamen i emnet. 

 

Arbeidskrav
  • Deltagelse på inntil tre nettseminarer som spesifisert i semesterplanen
  • Prosjektbeskrivelse knyttet til det praksisorienterte utviklingsarbeidet
Vurdering

Individuell skriftlig rapport fra det praksisorienterte utviklingsarbeidet og muntlig eksamen. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er lavest ståkarakter. Hver av eksamenene teller 50% og begge må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
50%
Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med den skriftlige rapporten fra det praksisorienterte utviklingsarbeidet
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
50%
Til muntlig eksamen er det ikke tillatt med hjelpemidler.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk