NOAN3001 Språk og språkutvikling i et andrespråksperspektiv
- EmnekodeNOAN3001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Norsk språkstruktur (ordforråd, fonologi, morfologi og syntaks) i et kontrastivt perspektiv
- Språktypologi og språkslektskap
- Flerspråklighetsteori og Norge som flerspråklig samfunn
- Kognitive og sosiokulturelle teorier om voksnes andrespråkslæring
- Analyse av muntlig og skriftlig innlærerspråk
- Voksenpedagogiske prinsipper for andrespråksopplæring
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om norsk språk i kontrastivt perspektiv
- har kunnskap om ulike teorier om andrespråkslæring og flerspråklighet
- har kjennskap til nyere teorier om flerspråklighet
- har kjennskap til forskning om karakteristiske trekk ved innlærerspråk
- har kunnskap om relevante voksenpedagogiske prinsipper og voksnes språklæring på ulike arenaer
Studenten
- kan beskrive og analysere norsk språk i kontrastivt perspektiv
- kan analysere muntlig og skriftlig innlærerspråk
- kan vurdere voksnes behov for språkkompetanse på ulike arenaer, inklusive arbeidslivet
- kan bruke kunnskap om norsk språk og språkforhold i Norge som grunnlag for utforming av undervisningsopplegg for ulike grupper av voksne som har norsk som andrespråk
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet og bidra til en kunnskaps- og erfaringsbasert opplæring for voksne med norsk som andrespråk
Undervisningen går over ett semester og er samlings- og nettbasert ved bruk av høgskolens digitale læringsplattform. Digitale arbeidsformer er nettseminarer, nettprøver og gruppearbeid. I tillegg er det inntil tre samlinger á to dager, med forelesninger og seminaraktivitet. Obligatoriske krav spesifiseres mer detaljert i undervisningsplanen ved studiestart.
Studentene skriver individuelle fagtekster med veiledning; to av disse fagtekstene videreutvikles etter veiledning og leveres som eksamen i emnet.
- Deltakelse på inntil tre nettseminarer
- Inntil to individuelle tester på samling eller nett
- To individuelle skriftlige fagtekster
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% | Det er ingen begrensninger på bruk av hjelpemidler under arbeidet med fagtekstene til eksamensmappen. |
Mappeeksamen. To individuelle skriftlige fagtekster, der det er gitt veiledning på utkast i løpet av semesteret, leveres i en eksamensmappe. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.